האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

לקריאת – חלק א

 

שימוש נכון בכדורי שינה – חלק ב

במאמר זה ניתן דגשים והנחיות לשימוש נכון ומושכל בכדורי שינה עם ובלי מרשם לנדודי שינה. לאור הסיכונים הרבים והמשמעותיים של תרופות אלה, יש להשתמש בהן במשנה זהירות.

 

מתי אפשר להשתמש בכדורי שינה?

כלל אצבע

ככלל אצבע, יש להשתמש בכדורי שינה עם וללא מרשם – לזמן קצר בלבד. למשל כדי להתגבר על נדודי שינה שנגרמו מג’ת לג (יעפת), שהופיעה לאחר פטירה של אדם קרוב, תהליך גירושין, פיטורין וכן הלאה.
 

 

טיפול קו ראשון

במידה ונדודי שינה מופיעים במשך מספר שבועות, תוך השפעה שלילית על שגרת חייך, ההמלצה של האקדמיה האמריקנית לרפואת שינה (ASSM) היא להתחיל כטיפול קו ראשון בטיפול קוגניטיבי התנהגותי באינסומניה (CBT).

 

טיפול זה מאפשר למטופל לזהות מחשבות והתנהגויות מסוימות התורמות להופעת נדודי השינה ולהחליפן באחרות. מסביר פרופ’ סטיה ומוסיף: “טיפול זה יעיל במידה שווה או אף יותר מכדורי שינה, ההשפעה החיובית נמשכת לאורך זמן, והוא כמובן בטוח יותר מתרופות”.

 

טיפול משולב

אין בדברים אלה כדי לשלול לחלוטים את השימוש בתרופות. חלק מהסובלים מהפרעות שינה יכולים להפיק תועלת משמעותית מנטילת כדורי שינה בשילוב טיפול CBT במשך מספר שבועות, וכאשר הטיפול ההתנהגותי מתחיל להשפיע, להפחית בהדרגה את המינון התרופתי.

 

הרגלי המשתמשים

בסקר שבוצע בעזרת דו”ח צרכנים, נמצא שמעל לשליש מהאמריקאים שנוטלים כדורי שינה ללא מרשם ומעל לחצי המשתמשים בתרופות מרשם, עושים זאת לתקופה העולה על שנה.

 

זו כמובן אינה גישה מומלצת, שכן נטילת תרופות שינה לטווח ארוך עשוי להפחית את יעילותן וליצור תלות פסיכולוגית ופיזיולוגית וצורך בהעלאת המינון עד לשלב שהתרופה לא מועילה ו/או תופעות הלוואי עולות על התועלת.
 

 

פרופ סטיה מציין כי “רובם המכריע של המטופלים אינם צריכים כדורי שינה לזמן ארוך”. היא מוסיפה ש”אצל הנזקקים לכך, דרוש פיקוח הדוק ורצוף כדי להבטיח את יעילותן ומניעת פיתוח תלות מסוכנת”.

 

כללים לשימוש בכדורי שינה

הכללים הבאים מיועדים למטופלים אשר אשר מצבם מחייב טיפול בכדורי שינה עם או בלי מרשם:

 

  1. השימוש הראשוני המומלץ הוא עם המנה הקטנה ביותר, זאת לפחות עד שתגלו כיצד התרופה משפיעה עליכם.
  2. הימנעו מנטילת הכדורים לפרק זמן שארוך משבועיים. נטילה לפרק זמן ארוך יותר מגדילה משמעותית את הסיכוי לתופעות לוואי ופיתוח תלות.
  3.  ניטלו את התרופה רק אם ביכולתכם לפנות זמן של 8 שעות שינה לפחות, כיוון שלגוף לוקח זמן לפנות אותה. גם אם עברו 8 שעות ואתם עדיין מרגישים עייפים אל תנהגו או תבצעו פעולות מסוכנות הדורשות ריכוז וערנות.
  4. בהמשך לסעיף קודם, הימנעו מצריכת התרופה אם קיים סיכוי שיידרש מכם להתעורר בלילה. אם אתם כוננים למשל או מטופלים בפעוטות שעלולים להתעורר לפתע.
  5. חל איסור לקחת כדורי שינה מסוגים שונים יחד, תרופות שינה יחד עם אלכוהול או תוספי מזון מכל סוג שהוא. בכלל זה נוגדי כאב עם וללא מרשם, אנטי היסטאמינים, וכדורי הרגעה.
  6. דווחו לרופא המטפל על כל תרופה או תוסף מזון אותם אתם לוקחים. קחו בחשבון שקיימות תרופות רבות כו נוגדי דיכאון למשל או צמחי מרפא שלהם יכולה להיות אינטראקציה מסוכנת עם תרופות שינה.
  7. הימנעו מנטילת מנה נוספת במידה והתעוררתם במהלך הלילה.

לקריאת – חלק א

 

שימוש נכון בכדורי שינה – חלק ב

במאמר זה ניתן דגשים והנחיות לשימוש נכון ומושכל בכדורי שינה עם ובלי מרשם לנדודי שינה. לאור הסיכונים הרבים והמשמעותיים של תרופות אלה, יש להשתמש בהן במשנה זהירות.

 

מתי אפשר להשתמש בכדורי שינה?

כלל אצבע

ככלל אצבע, יש להשתמש בכדורי שינה עם וללא מרשם – לזמן קצר בלבד. למשל כדי להתגבר על נדודי שינה שנגרמו מג’ת לג (יעפת), שהופיעה לאחר פטירה של אדם קרוב, תהליך גירושין, פיטורין וכן הלאה.

 

טיפול קו ראשון

במידה ונדודי שינה מופיעים במשך מספר שבועות, תוך השפעה שלילית על שגרת חייך, ההמלצה של האקדמיה האמריקנית לרפואת שינה (ASSM) היא להתחיל כטיפול קו ראשון בטיפול קוגניטיבי התנהגותי באינסומניה (CBT).

 

טיפול זה מאפשר למטופל לזהות מחשבות והתנהגויות מסוימות התורמות להופעת נדודי השינה ולהחליפן באחרות. מסביר פרופ’ סטיה ומוסיף: “טיפול זה יעיל במידה שווה או אף יותר מכדורי שינה, ההשפעה החיובית נמשכת לאורך זמן, והוא כמובן בטוח יותר מתרופות”.

 

טיפול משולב

אין בדברים אלה כדי לשלול לחלוטים את השימוש בתרופות. חלק מהסובלים מהפרעות שינה יכולים להפיק תועלת משמעותית מנטילת כדורי שינה בשילוב טיפול CBT במשך מספר שבועות, וכאשר הטיפול ההתנהגותי מתחיל להשפיע, להפחית בהדרגה את המינון התרופתי.

 

הרגלי המשתמשים

בסקר שבוצע בעזרת דו”ח צרכנים, נמצא שמעל לשליש מהאמריקאים שנוטלים כדורי שינה ללא מרשם ומעל לחצי המשתמשים בתרופות מרשם, עושים זאת לתקופה העולה על שנה.

 

זו כמובן אינה גישה מומלצת, שכן נטילת תרופות שינה לטווח ארוך עשוי להפחית את יעילותן וליצור תלות פסיכולוגית ופיזיולוגית וצורך בהעלאת המינון עד לשלב שהתרופה לא מועילה ו/או תופעות הלוואי עולות על התועלת.

 

פרופ סטיה מציין כי “רובם המכריע של המטופלים אינם צריכים כדורי שינה לזמן ארוך”. היא מוסיפה ש”אצל הנזקקים לכך, דרוש פיקוח הדוק ורצוף כדי להבטיח את יעילותן ומניעת פיתוח תלות מסוכנת”.

 

כללים לשימוש בכדורי שינה

הכללים הבאים מיועדים למטופלים אשר אשר מצבם מחייב טיפול בכדורי שינה עם או בלי מרשם:

 

  1. השימוש הראשוני המומלץ הוא עם המנה הקטנה ביותר, זאת לפחות עד שתגלו כיצד התרופה משפיעה עליכם.
  2. הימנעו מנטילת הכדורים לפרק זמן שארוך משבועיים. נטילה לפרק זמן ארוך יותר מגדילה משמעותית את הסיכוי לתופעות לוואי ופיתוח תלות.
  3.  ניטלו את התרופה רק אם ביכולתכם לפנות זמן של 8 שעות שינה לפחות, כיוון שלגוף לוקח זמן לפנות אותה. גם אם עברו 8 שעות ואתם עדיין מרגישים עייפים אל תנהגו או תבצעו פעולות מסוכנות הדורשות ריכוז וערנות.
  4. בהמשך לסעיף קודם, הימנעו מצריכת התרופה אם קיים סיכוי שיידרש מכם להתעורר בלילה. אם אתם כוננים למשל או מטופלים בפעוטות שעלולים להתעורר לפתע.
  5. חל איסור לקחת כדורי שינה מסוגים שונים יחד, תרופות שינה יחד עם אלכוהול או תוספי מזון מכל סוג שהוא. בכלל זה נוגדי כאב עם וללא מרשם, אנטי היסטאמינים, וכדורי הרגעה.
  6. דווחו לרופא המטפל על כל תרופה או תוסף מזון אותם אתם לוקחים. קחו בחשבון שקיימות תרופות רבות כו נוגדי דיכאון למשל או צמחי מרפא שלהם יכולה להיות אינטראקציה מסוכנת עם תרופות שינה.
  7. הימנעו מנטילת מנה נוספת במידה והתעוררתם במהלך הלילה.

מאמרים אחרונים

הוסיפו תגובה חדשה

avatar
  הרשמה  
הודעה על