האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

קשיי שינה

כאשר מדברים על קשיי שינה, זה אומר שיכול להיות לכם קושי להירדם בלילה, אתם מתעוררים מספר פעמים במהלך הלילה, יש לכם בעיות נשימה שמפריעות לשינה תקינה, אתם סובלים מחלומות בעתה (סיוטים) וכן הלאה.

 

מלבד ההשפעות המידיות של קשיי שינה המתבטאים בעייפות לאחר קימה בבוקר, תשישות במהלך היום , כאבי ראש וכד’. חשוב שתדעו כי קשיי שינה עלולים לגרום לכם הפרעות גופניות ונפשיות. חלקן אף מסכנות חיים.

 

טיפולים בדום נשימה חסימתי בשינה

 

מי עלול/ה לסבול מקשיי שינה?

ממחקרים שבוצעו, עולה כי מרבית הגברים והנשים סבלו מקושי שינה בתקופה או בתקופות מסוימות בחייהם. בנוסף, התגלה כי קרוב ל- 33% מהאוכלוסייה הבוגרת, גברים ונשים, ישנים רק עד שש שעות שינה בלילה.

 

כדאי לדעת שמעט אנשים מסוגלים לחוש רעננות וחיוניות לאחר שישנו רק 6 או 7 שעות, ולמעשה רוב האנשים זקוקים ל-8 שעות שינה בלילה כדי להיות במיטבם.

 

האם אתם סובלים מקשיי שינה?

סימנים בולטים של קשיי שינה כוללים: עייפות בשעת הקימה בבוקר ולאורך היום, רמת אנרגיה נמוכה, כאבי ראש, נטייה לכעס ועצבנות יתרה ופגיעה ביכולת הריכוז. סימנים נוספים שיכולים להעיד על קשיי שינה הם קושי להירדם בזמן סביר (לעתים יכול לקחת לך כמה שעות) ויקיצה בשעה מוקדמת מדי בבוקר.

 

 

גורמים נפוצים

קיימות גורמים וסיבות רבות ומגוונות להופעת קשיי שינה. ביניהן ניתן למנות מצבים רפואיים שונים – למשל דום נשימה חסימתי בשינה (“דום נשימה”), הרגלי שינה לקויים, תסמונת הרגליים חסרות המנוחה (RLS), לחץ נפשי ממקורות שונים, כיב קיבה (אולקוס), כאבים ועוד.

 

טיפול עצמי או התערבות רפואית

בגורמים מסוימים הקשורים לקשיי השינה ניתן לטפל באופן עצמאי – למשל באמצעות שינוי הרגלי השינה. ובגורמים אחרים יש צורך בהתערבות רפואית – למשל בדום נשימה חסימתי בשינה ושיתוק שינה.

 

קושי להירדם

גורמים נוספים לקושי שינה בכלל וקושי להירדם בפרט הם צריכת משקאות עתירי קפאין סמוך לשעת השינה, פעילות גופנית או ריגוש רב לפני השינה, מזרן לא מתאים או לא תקין, שינה מופרזת במהלך היום, בעיה בפרוסטטה (האדם הסובל נאלץ לקום משנתו כדי לרוקן את שלפוחית השתן), תרופות מסוימות, ג’ט לג (יעפת), דיכאון וחרדה.

 

קשיי שינה – אבחון

ביקור רופא

מטבע הדברים, אבחון נכון של קשיי שינה ממושכים המשפיעים על איכות חייך מתחיל בביקור אצל הרופא.

 

הרופא ינסה למצוא גורמים חבויים העשויים לגרום או לתרום לקושי בשינה. הדבר נעשה על ידי לקיחת היסטוריה רפואית אודות מצבך הרפואי הכללי ודפוסי השינה שלך וביצוע בדיקות פיזיולוגיות בהתאם.

 

הכנה לביקור

כדאי להתכונן לקראת הביקור אצל הרופא ולהכין מראש רשימה של כל תרופות המרשם והתוספים אותם את/ה נוטל/ת. וכמו כן לבצע רישום מסודר של הרגלי השינה שלך.

 

במידה ואת/ה סובל/ת מחלות או מצבים רפואיים שונים כמו כאבים כרוניים, כיב כיבה (אולקוס), דיכאון וכד’, כדאי לציין זאת כיוון שכל אחת מהתופעות הללו עלולה לגרום לקשיים בשינה.

 

 

המלצות הרופא

אחת הפעולות החשובות עליהן ימליץ הרופא הן רישום מדויק של הרגלי השינה. מה זה אומר?

 

למשל, אילו פעולות עשית לפני השינה; מה אכלת ושתית סמוך לזמן השינה; מתי הלכת לישון; מתי התעוררת; האם הרגשת עירני/ת בבוקר; כיצד הרגשת במהלך היום; מה מצב הרוח שלך; וכל דבר שיכול להיות רלוונטי לעניין קשיי השינה שלך.

 

הקפדה על רישום מסודר תאפשר לרופא להגיע לאבחון טוב יותר של גורמים שעשויים לגרום או להחמיר קשיי שינה.

 

בדיקה במעבדת שינה

במידה וקיים אל הרופא חשד שאת/ה סובל מתסמונת הרגליים חסרות מנוח, דום נשימה בשינה או הפרעה אחרת שגורמת לקושי שינה, קרוב לוודאי שימליץ על בדיקה מסודרת במעבדת שינה בה ינטרו מדדים חיוניים בגופך כמו נשימה, רמת חמצן, גלי מוח, קצב לב ועוד.

 

לחצו לקריאה על הבדיקה – מעבדת שינה

 

דוגמאות לקשיי שינה:

תסמונת הרגליים חסרות המנוחה (RLS)

התסמונת גורמת להרגשת אי נעימות (לפעמים גם תחושת זרמים כאב) באחת הרגליים או בשתיהן. החולה נאלץ לשנות תנוחה לעתים קרובות במטרה להתגבר על הכאב והתוצאה היא קשיי שינה.

 

תסמונת פאזת השינה הדחויה

תסמונת זו גם עלולה לקושי בשינה ובכל אורח החיים. מדובר בהפרעה בתפקוד השעון הביולוגי הגורם למחזור שינה משובש המשפיע על כל מהלך חיי החולה שמרגיש ערני בשעות הלילה ועייף בשעות הבוקר והיום.

 

דום נשימה בשינה

מדובר במצב רפואי שבו מתרחשת חסימה בדרכי הנשימה העליונות בזמן שינה עמוקה. הפסקות הנשימה החוזרות גורמות לחולה להתעורר כדי לנשום, לעיתים זה מלווה בקולות נחירה ו/או חנק, ובכך גורמות לשינה שטחית ולא מרעננת.

 

 

קשיי שינה אצל תינוקות

אם אתם הורים לילדים קטנים, אתם וודאי זוכרים את התקופה בה נאלצת לקום מספר פעמים בלילה כדי לטפל בצרכי התינוק השונים. עד גיל חצי שנה לערך, זה בהחלט לא נחשב לקושי שינה אלא לאחד משלבי ההתפתחות התקינים.

 

במידה ותינוק שעבר את גיל חצי שנה ממשיך לסבול מקשיי שינה, כדאי לבדוק מה המקור. אפשרויות נפוצות הן מחלה, גזים במערכת העיכול, הופעת שיניים ועוד.

קשיי שינה

כאשר מדברים על קשיי שינה, זה אומר שיכול להיות לכם קושי להירדם בלילה, אתם מתעוררים מספר פעמים במהלך הלילה, יש לכם בעיות נשימה שמפריעות לשינה תקינה, אתם סובלים מחלומות בעתה (סיוטים) וכן הלאה.

 

מלבד ההשפעות המידיות של קשיי שינה המתבטאים בעייפות לאחר קימה בבוקר, תשישות במהלך היום , כאבי ראש וכד’. חשוב שתדעו כי קשיי שינה עלולים לגרום לכם הפרעות גופניות ונפשיות. חלקן אף מסכנות חיים.

 

מי עלול/ה לסבול מקשיי שינה?

ממחקרים שבוצעו, עולה כי מרבית הגברים והנשים סבלו מקושי שינה בתקופה או בתקופות מסוימות בחייהם. בנוסף, התגלה כי קרוב ל- 33% מהאוכלוסייה הבוגרת, גברים ונשים, ישנים רק עד שש שעות שינה בלילה.טיפולים בדום נשימה חסימתי בשינה

 

כדאי לדעת שמעט אנשים מסוגלים לחוש רעננות וחיוניות לאחר שישנו רק 6 או 7 שעות, ולמעשה רוב האנשים זקוקים ל-8 שעות שינה בלילה כדי להיות במיטבם.

 

האם אתם סובלים מקשיי שינה?

סימנים בולטים של קשיי שינה כוללים: עייפות בשעת הקימה בבוקר ולאורך היום, רמת אנרגיה נמוכה, כאבי ראש, נטייה לכעס ועצבנות יתרה ופגיעה ביכולת הריכוז. סימנים נוספים שיכולים להעיד על קשיי שינה הם קושי להירדם בזמן סביר (לעתים יכול לקחת לך כמה שעות) ויקיצה בשעה מוקדמת מדי בבוקר.

 

גורמים נפוצים

קיימות גורמים וסיבות רבות ומגוונות להופעת קשיי שינה. ביניהן ניתן למנות מצבים רפואיים שונים – למשל דום נשימה חסימתי בשינה (“דום נשימה”), הרגלי שינה לקויים, תסמונת הרגליים חסרות המנוחה (RLS), לחץ נפשי ממקורות שונים, כיב קיבה (אולקוס), כאבים ועוד.

 

טיפול עצמי או התערבות רפואית

בגורמים מסוימים הקשורים לקשיי השינה ניתן לטפל באופן עצמאי – למשל באמצעות שינוי הרגלי השינה. ובגורמים אחרים יש צורך בהתערבות רפואית – למשל בדום נשימה חסימתי בשינה ושיתוק שינה.

 

קושי להירדם

גורמים נוספים לקושי שינה בכלל וקושי להירדם בפרט הם צריכת משקאות עתירי קפאין סמוך לשעת השינה, פעילות גופנית או ריגוש רב לפני השינה, מזרן לא מתאים או לא תקין, שינה מופרזת במהלך היום, בעיה בפרוסטטה (האדם הסובל נאלץ לקום משנתו כדי לרוקן את שלפוחית השתן), תרופות מסוימות, ג’ט לג (יעפת), דיכאון וחרדה.

 

קשיי שינה – אבחון

ביקור רופא

מטבע הדברים, אבחון נכון של קשיי שינה ממושכים המשפיעים על איכות חייך מתחיל בביקור אצל הרופא. הרופא ינסה למצוא גורמים חבויים העשויים לגרום או לתרום לקושי בשינה. הדבר נעשה על ידי לקיחת היסטוריה רפואית אודות מצבך הרפואי הכללי ודפוסי השינה שלך וביצוע בדיקות פיזיולוגיות בהתאם.

 

הכנה לביקור

כדאי להתכונן לקראת הביקור אצל הרופא ולהכין מראש רשימה של כל תרופות המרשם והתוספים אותם את/ה נוטל/ת. וכמו כן לבצע רישום מסודר של הרגלי השינה שלך. במידה ואת/ה סובל/ת מחלות או מצבים רפואיים שונים כמו כאבים כרוניים, כיב כיבה (אולקוס), דיכאון וכד’, כדאי לציין זאת כיוון שכל אחת מהתופעות הללו עלולה לגרום לקשיים בשינה.

 

המלצות הרופא

אחת הפעולות החשובות עליהן ימליץ הרופא הן רישום מדויק של הרגלי השינה. מה זה אומר? למשל, אילו פעולות עשית לפני השינה; מה אכלת ושתית סמוך לזמן השינה; מתי הלכת לישון; מתי התעוררת; האם הרגשת עירני/ת בבוקר; כיצד הרגשת במהלך היום; מה מצב הרוח שלך; וכל דבר שיכול להיות רלוונטי לעניין קשיי השינה שלך.

 

הקפדה על רישום מסודר תאפשר לרופא להגיע לאבחון טוב יותר של גורמים שעשויים לגרום או להחמיר קשיי שינה.

 

בדיקה במעבדת שינה

במידה וקיים אל הרופא חשד שאת/ה סובל מתסמונת הרגליים חסרות מנוח, דום נשימה בשינה או הפרעה אחרת שגורמת לקשיים בשינה, קרוב לוודאי שימליץ על בדיקה מסודרת במעבדת שינה בה ינטרו מדדים חיוניים בגופך כמו נשימה, רמת חמצן, גלי מוח, קצב לב ועוד.

 

לחצו לקריאה על הבדיקה – מעבדת שינה

 

דוגמאות לקשיי שינה:

תסמונת הרגליים חסרות המנוחה (RLS)

התסמונת גורמת להרגשת אי נעימות (לפעמים גם תחושת זרמים כאב) באחת הרגליים או בשתיהן. החולה נאלץ לשנות תנוחה לעתים קרובות במטרה להתגבר על הכאב והתוצאה היא קשיי שינה.

 

תסמונת פאזת השינה הדחויה

תסמונת זו גם עלולה לקושי בשינה ובכל אורח החיים. מדובר בהפרעה בתפקוד השעון הביולוגי הגורם למחזור שינה משובש המשפיע על כל מהלך חיי החולה שמרגיש ערני בשעות הלילה ועייף בשעות הבוקר והיום.

 

דום נשימה בשינה

מדובר במצב רפואי שבו מתרחשת חסימה בדרכי הנשימה העליונות בזמן שינה עמוקה. הפסקות הנשימה החוזרות גורמות לחולה להתעורר כדי לנשום, לעיתים זה מלווה בקולות נחירה ו/או חנק, ובכך גורמות לשינה שטחית ולא מרעננת.

 

קשיי שינה אצל תינוקות

אם אתם הורים לילדים קטנים, אתם וודאי זוכרים את התקופה בה נאלצת לקום מספר פעמים בלילה כדי לטפל בצרכי התינוק השונים. עד גיל חצי שנה לערך, זה בהחלט לא נחשב לקושי שינה אלא לאחד משלבי ההתפתחות התקינים.

 

במידה ותינוק שעבר את גיל חצי שנה ממשיך לסבול מקשיי שינה, כדאי לבדוק מה המקור. אפשרויות נפוצות הן מחלה, גזים במערכת העיכול, הופעת שיניים ועוד.

מאמרים אחרונים