האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

פסיפלורה / שעונית רפואית להפרעות שינה

בעולם התזזיתי, הנמרץ והמלחיץ של ימינו, הפרעות שינה הפכו לדאגה שכיחה, המשפיעה על מיליונים ברחבי העולם. קיימות אפשרויות תרופתיות במרשם רופא, אך רבים מחפשים חלופות טבעיות לשיפור דפוסי השינה.

 

חלופה טבעית וטובה היא שעונית רפואית, הידועה גם בשם פסיפלורה (שם מדעי: Passiflora incarnate). צמח יפה ומרשים זה, נמצא בשימוש הרפואה המסורתית מזה זמן רב, וזכה לפרסום הודות לפוטנציאל שלו בהשריית תחושת רוגע והקלה על הפרעות שינה.

 

איור של שעונית רפואית

במאמר זה, נחקור את סגולותיה ויתרונותיה הפוטנציאליים של הפסיפלורה הרפואית, כתרופה טבעית להפרעות שינה, כולל התיאור הבוטני שלה, תרכובות פעילות הקיימות בצמח ומחקרים מדעיים התומכים בשימוש בו כחלופה טבעית לתרופות מרשם.

 

תיאור בוטני

שעונית רפואית, המוכרת גם בכינויים 'פסיפלורה רפואית' או 'שעונית סגולה', היא צמח מטפס רב-שנתי המשתייך למשפחת השעוניתיים. היא גדלה בדרום אמריקה, וידועה בפרחיה המורכבים והמרהיבים, שצבעם נע בין לבן לסגול.

 

קצב צמיחת הפסיפלורה מהיר, הגבעול יכול להגיע לאורך של עד 10 מטרים, והיא מסוגלת לטפס על מבנים בעזרת קנוקנותיה. עלי הצמח בעלי 3 אונות עמוקים, המזכירות יד עם אצבעות מושטות. המראה הייחודי שלה מותאם לתכונות הטיפוליות שלה.

 

 

תרכובות פעילות

ההשפעה הרפואית – טיפולית של השעונית הרפואית מיוחסת למגוון העשיר של תרכובות ביו-אקטיביות, הכוללות פלבנואידים, אלקלואידים וגליקוזידים.

המרכיבים הפעילים העיקריים כוללים:

 

פלבנואידים:

פסיפלורה מכילה מגוון פלבנואידים (תרכובות המצויות בירקות ופירות שנקראו בעבר ויטמין P)., כגון אפיגנין, קוורצטין וקאמפרול. תרכובות אלו בעלות תכונות נוגדות חמצון וחוקרים סבורים כי הן תורמות להרגעה והפחתת חרדה.

 

האלקלואידים של הרמלה (Harmala alkaloids):

הרמין והרמלין הם אלקלואידים (תרכובות אורגניות עם בסיס חנקני) המצויים בפסיפלורה. הם אמנם קיימים בה בריכוזים נמוכים יותר, בהשוואה לצמחים אחרים, אך עדיין תורמים להשפעה המרגיעה של הצמח.

 

השפעה על GABA:

מאמינים שחלק מהתרכובות בפסיפלורה משפיעות על מערכת הנוירוטרנסמיטר של חומצת גמא-אמינו-בוטירית GABA , אשר לה השפעה מרגיעה על מערכת העצבים המרכזית, והיא ידועה כמקדמת תחושת הרפיה ומסייעת לשינה.

 

מחקרים מדעיים

השפעה נוגדת חרדה

בסקירת מאמרים [1] שיטתית מ-2020, שכללה 9 ניסויים קליניים, על ההשפעה של פסיפלורה על הפרעות נוירופסיכיאטריות, נמדדו השפעות הצמח באמצעות שימוש במספר מבחנים וסולמות שונים. רוב המחקרים דיווחו על רמות חרדה מופחתות, כאשר ההשפעה פחות ברורה אצל אנשים עם תסמיני חרדה קלים. לא נצפו תופעות לוואי, כולל אובדן זיכרון או פגיעה בתפקודים פסיכומטריים.

 

נדודי שינה

במאמר [2] מ-2020 נבדקה ההשפעה של תמצית עלי ופירות פסיפלורה על שינה בחולדות. למרות שאי אפשר להסביר את כל המנגנונים שבאמצעותם התמצית גרמה לישנוניות, ההערכה היא שהוא קשור קשר הדוק לוויסות GABA. זמן חוסר התנועה וזמן הסגירה של כף היד בחולדות עלו באופן משמעותי לאחר מתן פומי (אוראלי) יחיד.

 

בנוסף, רמות המלטונין בדם עלו באופן משמעותי לאחר מתן יחיד וחוזר כאחד. תוצאות אלו אושרו באמצעות מספר ניסויים חוזרים ונשנים ומשמעותם שלתמצית יש השפעות משרות שינה משמעותיות ולכן יש לה פוטנציאל לטיפול באנשים עם נדודי שינה.

 

שיפור איכות השינה

בניסוי [3] מ-2017 נמצא שמתן פסיפלורה למכרסמים, הביא לעלייה משמעותית בזמן השינה הכולל, אשר נבעה מגידול בזמן שנת גלים איטיים (SWS), שזהו מצב השינה העמוק ביותר. במקביל, נצפתה ירידה משמעותית בערנות. לעומת זאת, זמן השהייה בשינה עם תנועת עיניים מהירה (REM) הראה ירידה, שכן הן התדירות והן משך הזמן הממוצע שלה פחתו.

 

 

מנגנוני פעולה

בעוד המנגנונים המדויקים שבאמצעותם שעונית רפואית משפרת שינה אינם מובנים במלואם, הוצעו מספר מנגנונים המבוססים על מחקרים:

 

שיפור פעילות הגאבא:

סבורים כי פסיפלורה מגבירה את פעילות GABA, וכתוצאה מכך לעיכוב הפעילות העצבית והרפיה. מנגנון זה עשוי לתרום להשפעותיו המרגיעות וליכולת לגרום לתחושת ישנוניות.

 

אינטראקציה עם קולטני סרוטונין:

תרכובות מסוימות בפסיפלורה עשויות לקיים אינטראקציה עם קולטני סרוטונין במוח, ובכך להשפיע על מצב הרוח ועל מנגנון ויסות השינה. אינטראקציה זו ככל הנראה תורמת להשפעות משרות השינה של הצמח.

 

הפחתת רמות קורטיזול:

רמות גבוהות של קורטיזול (מופרש מיותרת הכליה ומכונה גם "הורמון הלחץ,"), הקשורות לעתים קרובות ללחץ, עלולות להפריע לשינה. התכונות נוגדות החרדה של הפסיפלורה עשויות לסייע בוויסות הפרשת הקורטיזול, לאזן את רמות המתח הנפשי ובכך לשפר את דפוסי השינה.

 

שיקולים לשימוש ואזהרות

נראה כי שעונית / פסיפלורה רפואית מציעה יתרונות פוטנציאליים מבטיחים להפרעות שינה, אך בה בעת חשוב לנקוט משנה זהירות, במיוחד אצל נשים מניקות או בהריון, ואנשים הנוטלים תרופות.

 

חשוב לקחת בחשבון כי פסיפלורה עלולה לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, ולכן רצוי וצריך להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני שצורכים את הצמח.

 

סיכום ומסקנות

לפסיפלורה / שעונית רפואית יש היסטוריה עתיקת יומין של שימוש מסורתי. היא בעלת תכונות שביכולתן לתרום לשיפור השינה, ונותנת אפשרות טבעית עבור אנשים המחפשים הקלה להפרעות שינה ושיפור איכותה.

 

השילוב הייחודי של פלבנואידים, אלקלואידים ופעילות מטיבה על GABA, ומחקרים מדעיים התומכים בהשפעותיו נוגדות החרדה ומשרות השינה, הופכים את הפסיפלורה הרפואית לתרופה בוטנית יעילה. עם זאת, בהחלט קיים צורך להמשיך במחקרים נוספים כדי להבין טוב יותר את מנגנוני הפעולה של הצמח.

 

ככל שהעניין בעזרי שינה טבעיים הולך וגדל, השעונית הרפואית עומדת כפתרון יעיל ועתיק יומין, המציע גישה הוליסטית להשגת לילות רגועים. שימוש ביתרונות המוכחים של פסיפלורה, תוך נקיטת אמצעי זהירות מבחינת אינטראקציות עם תרופות אחרות ושימוש מושכל, מפוכח ומפוקח בידי מומחים, עשוי בהחלט לספק כלי חשוב לטיפול והתמודדות עם הפרעות שינה.

 

 

ביבליוגרפיה

1. Janda K, Wojtkowska K, Jakubczyk K, Antoniewicz J, Skonieczna-Żydecka K. Passiflora incarnata in Neuropsychiatric Disorders-A Systematic Review. Nutrients. 2020 Dec 19;12(12):3894. doi: 10.3390/nu12123894. PMID: 33352740; PMCID: PMC7766837.

2. Kim GH, Kim Y, Yoon S, Kim SJ, Yi SS. Sleep-inducing effect of Passiflora incarnata L. extract by single and repeated oral administration in rodent animals. Food Sci Nutr. 2019 Dec 19;8(1):557-566. doi: 10.1002/fsn3.1341. PMID: 31993179; PMCID: PMC6977488.

3. Guerrero FA, Medina GM. Effect of a medicinal plant (Passiflora incarnata L) on sleep. Sleep Sci. 2017 Jul-Sep;10(3):96-100. doi: 10.5935/1984-0063.20170018. PMID: 29410738; PMCID: PMC5699852.

פסיפלורה / שעונית רפואית להפרעות שינה

בעולם התזזיתי, הנמרץ והמלחיץ של ימינו, הפרעות שינה הפכו לדאגה שכיחה, המשפיעה על מיליונים ברחבי העולם. קיימות אפשרויות תרופתיות במרשם רופא, אך רבים מחפשים חלופות טבעיות לשיפור דפוסי השינה.

 

חלופה טבעית וטובה היא שעונית רפואית, הידועה גם בשם פסיפלורה (שם מדעי: Passiflora incarnate). צמח יפה ומרשים זה, נמצא בשימוש הרפואה המסורתית מזה זמן רב, וזכה לפרסום הודות לפוטנציאל שלו בהשריית תחושת רוגע והקלה על הפרעות שינה.

 

איור של שעונית רפואית

במאמר זה, נחקור את סגולותיה ויתרונותיה הפוטנציאליים של הפסיפלורה הרפואית, כתרופה טבעית להפרעות שינה, כולל התיאור הבוטני שלה, תרכובות פעילות הקיימות בצמח ומחקרים מדעיים התומכים בשימוש בו כחלופה טבעית לתרופות מרשם.

 

תיאור בוטני

שעונית רפואית, המוכרת גם בכינויים 'פסיפלורה רפואית' או 'שעונית סגולה', היא צמח מטפס רב-שנתי המשתייך למשפחת השעוניתיים. היא גדלה בדרום אמריקה, וידועה בפרחיה המורכבים והמרהיבים, שצבעם נע בין לבן לסגול.

 

קצב צמיחת הפסיפלורה מהיר, הגבעול יכול להגיע לאורך של עד 10 מטרים, והיא מסוגלת לטפס על מבנים בעזרת קנוקנותיה. עלי הצמח בעלי 3 אונות עמוקים, המזכירות יד עם אצבעות מושטות. המראה הייחודי שלה מותאם לתכונות הטיפוליות שלה.

 

תרכובות פעילות

ההשפעה הרפואית – טיפולית של השעונית הרפואית מיוחסת למגוון העשיר של תרכובות ביו-אקטיביות, הכוללות פלבנואידים, אלקלואידים וגליקוזידים.

המרכיבים הפעילים העיקריים כוללים:

 

פלבנואידים:

פסיפלורה מכילה מגוון פלבנואידים (תרכובות המצויות בירקות ופירות שנקראו בעבר ויטמין P)., כגון אפיגנין, קוורצטין וקאמפרול. תרכובות אלו בעלות תכונות נוגדות חמצון וחוקרים סבורים כי הן תורמות להרגעה והפחתת חרדה.

 

האלקלואידים של הרמלה (Harmala alkaloids):

הרמין והרמלין הם אלקלואידים (תרכובות אורגניות עם בסיס חנקני) המצויים בפסיפלורה. הם אמנם קיימים בה בריכוזים נמוכים יותר, בהשוואה לצמחים אחרים, אך עדיין תורמים להשפעה המרגיעה של הצמח.

 

השפעה על GABA:

מאמינים שחלק מהתרכובות בפסיפלורה משפיעות על מערכת הנוירוטרנסמיטר של חומצת גמא-אמינו-בוטירית GABA , אשר לה השפעה מרגיעה על מערכת העצבים המרכזית, והיא ידועה כמקדמת תחושת הרפיה ומסייעת לשינה.

 

מחקרים מדעיים

השפעה נוגדת חרדה

בסקירת מאמרים [1] שיטתית מ-2020, שכללה 9 ניסויים קליניים, על ההשפעה של פסיפלורה על הפרעות נוירופסיכיאטריות, נמדדו השפעות הצמח באמצעות שימוש במספר מבחנים וסולמות שונים. רוב המחקרים דיווחו על רמות חרדה מופחתות, כאשר ההשפעה פחות ברורה אצל אנשים עם תסמיני חרדה קלים. לא נצפו תופעות לוואי, כולל אובדן זיכרון או פגיעה בתפקודים פסיכומטריים.

 

נדודי שינה

במאמר [2] מ-2020 נבדקה ההשפעה של תמצית עלי ופירות פסיפלורה על שינה בחולדות. למרות שאי אפשר להסביר את כל המנגנונים שבאמצעותם התמצית גרמה לישנוניות, ההערכה היא שהוא קשור קשר הדוק לוויסות GABA. זמן חוסר התנועה וזמן הסגירה של כף היד בחולדות עלו באופן משמעותי לאחר מתן פומי (אוראלי) יחיד.

 

בנוסף, רמות המלטונין בדם עלו באופן משמעותי לאחר מתן יחיד וחוזר כאחד. תוצאות אלו אושרו באמצעות מספר ניסויים חוזרים ונשנים ומשמעותם שלתמצית יש השפעות משרות שינה משמעותיות ולכן יש לה פוטנציאל לטיפול באנשים עם נדודי שינה.

 

שיפור איכות השינה

בניסוי [3] מ-2017 נמצא שמתן פסיפלורה למכרסמים, הביא לעלייה משמעותית בזמן השינה הכולל, אשר נבעה מגידול בזמן שנת גלים איטיים (SWS), שזהו מצב השינה העמוק ביותר. במקביל, נצפתה ירידה משמעותית בערנות. לעומת זאת, זמן השהייה בשינה עם תנועת עיניים מהירה (REM) הראה ירידה, שכן הן התדירות והן משך הזמן הממוצע שלה פחתו.

 

 

מנגנוני פעולה

בעוד המנגנונים המדויקים שבאמצעותם שעונית רפואית משפרת שינה אינם מובנים במלואם, הוצעו מספר מנגנונים המבוססים על מחקרים:

 

שיפור פעילות הגאבא:

סבורים כי פסיפלורה מגבירה את פעילות GABA, וכתוצאה מכך לעיכוב הפעילות העצבית והרפיה. מנגנון זה עשוי לתרום להשפעותיו המרגיעות וליכולת לגרום לתחושת ישנוניות.

 

אינטראקציה עם קולטני סרוטונין:

תרכובות מסוימות בפסיפלורה עשויות לקיים אינטראקציה עם קולטני סרוטונין במוח, ובכך להשפיע על מצב הרוח ועל מנגנון ויסות השינה. אינטראקציה זו ככל הנראה תורמת להשפעות משרות השינה של הצמח.

 

הפחתת רמות קורטיזול:

רמות גבוהות של קורטיזול (מופרש מיותרת הכליה ומכונה גם "הורמון הלחץ,"), הקשורות לעתים קרובות ללחץ, עלולות להפריע לשינה. התכונות נוגדות החרדה של הפסיפלורה עשויות לסייע בוויסות הפרשת הקורטיזול, לאזן את רמות המתח הנפשי ובכך לשפר את דפוסי השינה.

 

שיקולים לשימוש ואזהרות

נראה כי שעונית / פסיפלורה רפואית מציעה יתרונות פוטנציאליים מבטיחים להפרעות שינה, אך בה בעת חשוב לנקוט משנה זהירות, במיוחד אצל נשים מניקות או בהריון, ואנשים הנוטלים תרופות.

 

חשוב לקחת בחשבון כי פסיפלורה עלולה לקיים אינטראקציה עם תרופות מסוימות, ולכן רצוי וצריך להתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות לפני שצורכים את הצמח.

 

סיכום ומסקנות

לפסיפלורה / שעונית רפואית יש היסטוריה עתיקת יומין של שימוש מסורתי. היא בעלת תכונות שביכולתן לתרום לשיפור השינה, ונותנת אפשרות טבעית עבור אנשים המחפשים הקלה להפרעות שינה ושיפור איכותה.

 

השילוב הייחודי של פלבנואידים, אלקלואידים ופעילות מטיבה על GABA, ומחקרים מדעיים התומכים בהשפעותיו נוגדות החרדה ומשרות השינה, הופכים את הפסיפלורה הרפואית לתרופה בוטנית יעילה. עם זאת, בהחלט קיים צורך להמשיך במחקרים נוספים כדי להבין טוב יותר את מנגנוני הפעולה של הצמח.

 

ככל שהעניין בעזרי שינה טבעיים הולך וגדל, השעונית הרפואית עומדת כפתרון יעיל ועתיק יומין, המציע גישה הוליסטית להשגת לילות רגועים. שימוש ביתרונות המוכחים של פסיפלורה, תוך נקיטת אמצעי זהירות מבחינת אינטראקציות עם תרופות אחרות ושימוש מושכל, מפוכח ומפוקח בידי מומחים, עשוי בהחלט לספק כלי חשוב לטיפול והתמודדות עם הפרעות שינה.

 

 

ביבליוגרפיה

1. Janda K, Wojtkowska K, Jakubczyk K, Antoniewicz J, Skonieczna-Żydecka K. Passiflora incarnata in Neuropsychiatric Disorders-A Systematic Review. Nutrients. 2020 Dec 19;12(12):3894. doi: 10.3390/nu12123894. PMID: 33352740; PMCID: PMC7766837.

2. Kim GH, Kim Y, Yoon S, Kim SJ, Yi SS. Sleep-inducing effect of Passiflora incarnata L. extract by single and repeated oral administration in rodent animals. Food Sci Nutr. 2019 Dec 19;8(1):557-566. doi: 10.1002/fsn3.1341. PMID: 31993179; PMCID: PMC6977488.

3. Guerrero FA, Medina GM. Effect of a medicinal plant (Passiflora incarnata L) on sleep. Sleep Sci. 2017 Jul-Sep;10(3):96-100. doi: 10.5935/1984-0063.20170018. PMID: 29410738; PMCID: PMC5699852.

מאמרים אחרונים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *