האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

טיפולי בנדודי שינה

לאחר בירור הגורמים לנדודי השינה והשלמת האבחון, ניתן לטפל בגורם הנפשי או הרפואי שיכול להיות הגורם העיקרי לנדודי השינה כמו למשל במקרה של דום נשימה או גורם משני – כמו לחץ נפשי בעקבות מוות במשפחה.

 

סוגי טיפול

ניתן לסווג את סוגי הטיפול בנדודי שינה, לתתי הקבוצות הבאים:

 

טיפולים התנהגותיים (ללא תרופות)

הטיפולים ההתנהגותיים בנדודי שינה ניתנים באופן פרטני או קבוצתי על ידי איש מקצוע ולעתים אף על ידי הסובל עצמו שלמד וקרא על השיטה, ללא מעורבות של איש מקצוע. סוג טיפולים אלו נועדו להקנות לסובל/ת הרגלי שינה נכונים ולהוריד מתחים ודאגות בסמוך לשעת השינה.

 

טיפול בנדודי שינה

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)

טכניקת ה-CBT מורכבת ממספר שיטות ונחשבת לחדשנית והמוצלחת מבין הטיפולים ההתנהגותיים בנדודי שינה. וניתנת לבד או בשילוב עם טיפולים אחרים. הטיפול ב-CBT מעודד הרגלי שינה נכונים הכוללים: שינה ויקיצה בזמנים מוגדרים וקבועים, הימנעות מצריכת אלכוהול וקפאין בשעות שלפני השינה, המנעות ממחשבות טורדניות המפריעות לשינה.

 

בוצעו מחקרים שהדגימו את יתרונות הטיפול בנדודי שינה באמצעות טכניקת ה-CBT וארגונים בינ”ל לרפואת שינה רבים מחשיבים את ה-CBT לשיטה המועדפת עליהם. אחד מהיתרונות הבולטים של השיטה היא חוסר תופעות לוואי.

 

שינוי הרגלי השינה

לרוב הטיפול ב-נדודי שינה יתחיל משינוי הרגלי השינה הלקויים של הסובל/ת, למשל: הימנעות מצריכת אלכוהול, עישון וקפאין בשעות הערב, שינה ויקיצה בשעות קבועות, להמשיך בשינה עד להרגשת רעננות, לבצע פעילות גופנית סדירה בכל יום (לא בסמיכות לשעת השינה), לא להשתמש במיטה לצורך אכילה קריאה וכד’, שימוש בשעון מעורר.

 

במידה ולא נרדמים תוך כ-30 דקות, לקום לעסוק בפעילות מרגיעה ואחר כך לחזור ולנסות להירדם, הימנעות משינה תוך כדי היום, הקפיד את סביבת שינה נאותה (חושך, מזרן נוח, שקט וכל אמצעי שמשרה שינה).

 

הטיפול ההתנהגותי הוא טיפול שאורך מספר שבועות ולעתים יותר בהם יש להקפיד על הכללים. ניתן לשלב במקביל לטיפול היפנוזה, יוגה או כל טכניקה אחרת שתסייע לסובל/ת להירגע לפני השינה.

 

הגבלת שינה

טיפול לא פשוט מבחינת הסובל/ת שמחייב שליטה עצמית טובה ומטרתו לתקן את השעון הביולוגי.

 

רבים מהסובלים מנדודי שינה נוהגים לישון עד שעות הבוקר המאוחרות כפיצוי על חוסר שעות השינה בלילה. עניין זה יוצר “מעגל קסם” שממשיך ומשבש את הרגלי השינה הלקויים ממילא. שיטה זו מחייבת את החולה להגיע למיטה ולהתעורר בשעות קבועות ובך ליצור התאמה טובה יותר בין זמן השינה לזמן השהייה במיטה.

 

טיפולי הרפיה

השימוש בטיפולי ההרפיה נועד להפחית את רמת המתח והחרדה לקראת שינה. טיפולים אלה כוללים ביופידבק, היפנוזה, אימון בהרפיית השרירים לפני השינה, ואימון אוטוגני – שמטרתו להרגיע ולמתן את העוררות הגופנית.

אלקטרותרפייה

אלקטרותרפייה (electrotherapy) היא טיפול לנדודי שינה שבו משתמשים בזרמים חשמליים חלשים, המגרים אזורים במוח שאחראיים על ייצור מוליכים עצביים והורמונים. יש לציין כי מדובר בטיפול בטוח שאינו חודרני והוא מתבצע על ידי המטופל. המטרה היא לשפר את הפעילות החשמלי של מערכת העצבים והמוח ולהביא אותה לרמת הנורמה.

 

תיקון השעון הביולוגי

עוד אפשרות היא להגביל את מספר שעות השינה במטרה לתקן את השעון הביולוגי. מדובר בעיקר על הגבלת שעות השינה עד לשעות הבוקר המאוחרות למחרת היום – תוצאה של נדודי השינה.

 

נדודי שינה אקופונקטורה (דיקור)

 

היישום אינו פשוט מבחינת הסובל/ת ונדרשת שליטה עצמית טובה.

 

טיפול באמצעות דיקור סיני

ישנן עדויות אובייקטיביות אודות האפקטיביות של דיקור בקרב חולים הסובלים מנדודי שינה. מטרת הטיפול היא להשרות רגיעה על החולה. הטיפול נעשה באמצעות החדרת מחטים דקות לנקודות מסוימות בגוף. הגירוי העצבי בנקודות הנ”ל משמש להורדת מתח וחרדות.

 

טיפול באמצעות תזונה

לעיתים במהלך הבירור הרפואי מתברר כי מקור הבעיה הינו מטבולי (חילוף חומרים). אצל חלק מהסובלים אפשר לשפר את המצב באמצעות שינוי של הרגלי האכילה ו/או סוגי המזון.

 

כדורי שינה

אפקטיבי אך מסוכן

תרופות שינה ידועות כאפקטיביות לטיפול בנדודי שינה. בישראל ישנה עלייה תלולה בעשורים האחרונים בצריכת כדורי השינה. עם היתרונות ישנם גם חסרונות כשהעיקרי הוא התמכרות פיזית ו/או נפשית.

 

חשוב לקחת בחשבון שלא כל אדם יכול להשתמש בתרופות שינה. תרופות שינה עלולות להזיק לאלכוהוליסטים (אסור לקחת כדורי שינה יחד עם אלכוהול), נשים הרות, חולי כבד כליות או ריאה, אנשים בגיל גבוה, ולסובלים מדום נשימה.

כדורי שינה עם מרשם

כדורי השינה המוכרים ביותר לטיפול בסובלים מנדודי שינה שייכות למשפחת הבנזודיאזפינים (תרופות פסיכו אקטיביות עם השפעה מרגיעה). שמות מסחריים של כדורים ממשפחה זו הם: הקלונקס, קסנקס, בונדורמין, היפונדרום וואליום. ישנם כדורים השייכים לקבוצת הנונ-בנזודיאזפינים – למשל אמביאן (Zolpidem Tartrate) וכן כדורי שינה חדשים, הידועות גם כתרופות Z, כמו הזופיקלון וזולפידם.

 

כדורי שינה

 

יש לציין כי לעיתים ירשום הרופא את ההורמון מלטונין או את נגזרות המלטונין כמו סירקדין כטיפול לנדודי שינה למרות שאין מחקרים מדעיים המוכיחים את התועלת באופן אובייקטיבי.

 

כאשר נדודי השינה קשורים למצבים רפואיים אחרים, טיפול באותם מצבים עשוי לסייע לבעיית השינה. למשל, אם נדודי השינה קשורים לחרדות, טיול בכדורים נוגדי חרדה עשוי לעזור.

 

כדורי שינה ללא מרשם

אפשרות נוספת היא שימוש בכדורי שינה ללא מרשם. כדורי שינה אלו יכולים לעזור במקרה של קשיי שינה אקוטים (לא כרונים). רוב הכדורים הללו מכילים אנטיהיסטאמין, המפחית רמת ההיסטמין בגוף ומשרה שינה. דוגמא לכדורי שינה ללא מרשם הן הדוקסילאמין ודיפנהידרמין.

 

כדורי שינה טבעיים

השפעתם החיובית של כדורי שינה טבעיים ידועה מזה שנים רבות. נכלל בקטגוריה זו ה – GABA (חומצת אמינו), השורש של צמח הוולריאן שהוכח מחקרית כיעיל במידה זהה לכדור השינה ואבן, מליסה רפואית המשמש טיפול יעיל לנדודי שינה וללחץ נפשי, הרחת שמן לבנדר (אזוביון הרפואי) ידוע כמרגיע ויעיל לטיפול בנדודי שינה.

תופעות לוואי

לכדורי שינה ישנן תופעות לוואי דומות הכוללות: פגיעה בתפקוד השכלי קוגניטיבי, נטייה להרדמות, פגיעה במוטוריקה, סכנה בנהיגה, ותלות פיזית ונפשית. במקרים רבים גם הגמילה עשויה להיות קשה בשל החמרה ביכולת החולה להירדם. עם זאת ישנו הבדל בין מספר תופעות הלוואי וחומרתן בין התרופות.

 

טיפולי בנדודי שינה

לאחר בירור הגורמים לנדודי השינה והשלמת האבחון, ניתן לטפל בגורם הנפשי או הרפואי שיכול להיות הגורם העיקרי לנדודי השינה כמו למשל במקרה של דום נשימה או גורם משני – כמו לחץ נפשי בעקבות מוות במשפחה.

 

סוגי טיפול

ניתן לסווג את סוגי הטיפול בנדודי שינה, לתתי הקבוצות הבאים:

 

טיפולים התנהגותיים (ללא תרופות)

הטיפולים ההתנהגותיים בנדודי שינה ניתנים באופן פרטני או קבוצתי על ידי איש מקצוע ולעתים אף על ידי הסובל עצמו שלמד וקרא על השיטה, ללא מעורבות של איש מקצוע. סוג טיפולים אלו נועדו להקנות לסובל/ת הרגלי שינה נכונים ולהוריד מתחים ודאגות בסמוך לשעת השינה.טיפול בנדודי שינה

 

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)

טכניקת ה-CBT מורכבת ממספר שיטות ונחשבת לחדשנית והמוצלחת מבין הטיפולים ההתנהגותיים בנדודי שינה. וניתנת לבד או בשילוב עם טיפולים אחרים. הטיפול ב-CBT מעודד הרגלי שינה נכונים הכוללים: שינה ויקיצה בזמנים מוגדרים וקבועים, הימנעות מצריכת אלכוהול וקפאין בשעות שלפני השינה, המנעות ממחשבות טורדניות המפריעות לשינה.

 

בוצעו מחקרים שהדגימו את יתרונות הטיפול בנדודי שינה באמצעות טכניקת ה-CBT וארגונים בינ”ל לרפואת שינה רבים מחשיבים את ה-CBT לשיטה המועדפת עליהם. אחד מהיתרונות הבולטים של השיטה היא חוסר תופעות לוואי.

 

שינוי הרגלי השינה

לרוב הטיפול ב-נדודי שינה יתחיל משינוי הרגלי השינה הלקויים של הסובל/ת, למשל: הימנעות מצריכת אלכוהול, עישון וקפאין בשעות הערב, שינה ויקיצה בשעות קבועות, להמשיך בשינה עד להרגשת רעננות, לבצע פעילות גופנית סדירה בכל יום (לא בסמיכות לשעת השינה), לא להשתמש במיטה לצורך אכילה קריאה וכד’, שימוש בשעון מעורר.

 

במידה ולא נרדמים תוך כ-30 דקות, לקום לעסוק בפעילות מרגיעה ואחר כך לחזור ולנסות להירדם, הימנעות משינה תוך כדי היום, הקפיד את סביבת שינה נאותה (חושך, מזרן נוח, שקט וכל אמצעי שמשרה שינה).

 

הטיפול ההתנהגותי הוא טיפול שאורך מספר שבועות ולעתים יותר בהם יש להקפיד על הכללים. ניתן לשלב במקביל לטיפול היפנוזה, יוגה או כל טכניקה אחרת שתסייע לסובל/ת להירגע לפני השינה.

 

הגבלת שינה

טיפול לא פשוט מבחינת הסובל/ת שמחייב שליטה עצמית טובה ומטרתו לתקן את השעון הביולוגי.

 

רבים מהסובלים מנדודי שינה נוהגים לישון עד שעות הבוקר המאוחרות כפיצוי על חוסר שעות השינה בלילה. עניין זה יוצר “מעגל קסם” שממשיך ומשבש את הרגלי השינה הלקויים ממילא. שיטה זו מחייבת את החולה להגיע למיטה ולהתעורר בשעות קבועות ובך ליצור התאמה טובה יותר בין זמן השינה לזמן השהייה במיטה.

 

טיפולי הרפיה

השימוש בטיפולי ההרפיה נועד להפחית את רמת המתח והחרדה לקראת שינה. טיפולים אלה כוללים ביופידבק, היפנוזה, אימון בהרפיית השרירים לפני השינה, ואימון אוטוגני – שמטרתו להרגיע ולמתן את העוררות הגופנית.

 

אלקטרותרפייה

אלקטרותרפייה (electrotherapy) היא טיפול לנדודי שינה שבו משתמשים בזרמים חשמליים חלשים, המגרים אזורים במוח שאחראיים על ייצור מוליכים עצביים והורמונים. יש לציין כי מדובר בטיפול בטוח שאינו חודרני והוא מתבצע על ידי המטופל. המטרה היא לשפר את הפעילות החשמלי של מערכת העצבים והמוח ולהביא אותה לרמת הנורמה.

 

תיקון השעון הביולוגי

עוד אפשרות היא להגביל את מספר שעות השינה במטרה לתקן את השעון הביולוגי. מדובר בעיקר על הגבלת שעות השינה עד לשעות הבוקר המאוחרות למחרת היום – תוצאה של נדודי השינה. נדודי שינה אקופונקטורה (דיקור)היישום אינו פשוט מבחינת הסובל/ת ונדרשת שליטה עצמית טובה.

 

טיפול באמצעות דיקור סיני

ישנן עדויות אובייקטיביות אודות האפקטיביות של דיקור בקרב חולים הסובלים מנדודי שינה. מטרת הטיפול היא להשרות רגיעה על החולה. הטיפול נעשה באמצעות החדרת מחטים דקות לנקודות מסוימות בגוף. הגירוי העצבי בנקודות הנ”ל משמש להורדת מתח וחרדות.

 

טיפול באמצעות תזונה

לעיתים במהלך הבירור הרפואי מתברר כי מקור הבעיה הינו מטבולי (חילוף חומרים). אצל חלק מהסובלים אפשר לשפר את המצב באמצעות שינוי של הרגלי האכילה ו/או סוגי המזון.

 

כדורי שינה

אפקטיבי אך מסוכן

תרופות שינה ידועות כאפקטיביות לטיפול בנדודי שינה. בישראל ישנה עלייה תלולה בעשורים האחרונים בצריכת כדורי השינה. עם היתרונות ישנם גם חסרונות כשהעיקרי הוא התמכרות פיזית ו/או נפשית.

 

חשוב לקחת בחשבון שלא כל אדם יכול להשתמש בתרופות שינה. תרופות שינה עלולות להזיק לאלכוהוליסטים (אסור לקחת כדורי שינה יחד עם אלכוהול), נשים הרות, חולי כבד כליות או ריאה, אנשים בגיל גבוה, ולסובלים מדום נשימה.

 

כדורי שינה עם מרשם

כדורי השינה המוכרים ביותר לטיפול בסובלים מנדודי שינה שייכות למשפחת הבנזודיאזפינים (תרופות פסיכו אקטיביות עם השפעה מרגיעה) שמות מסחריים של כדורים ממשפחה זו הם: הקלונקס, קסנקס, בונדורמין, היפונדרום וואליום. ישנם כדורים השייכים לקבוצת הנונ-בנזודיאזפינים – למשל אמביאן (Zolpidem Tartrate) וכן כדורי שינה חדשים, הידועות גם כתרופות Z, כמו הזופיקלון וזולפידם.

 

כדורי שינהיש לציין כי לעיתים ירשום הרופא את ההורמון מלטונין או את נגזרות המלטונין כמו סירקדין כטיפול לנדודי שינה למרות שאין מחקרים מדעיים המוכיחים את התועלת באופן אובייקטיבי.

 

כאשר נדודי השינה קשורים למצבים רפואיים אחרים, טיפול באותם מצבים עשוי לסייע לבעיית השינה. למשל, אם נדודי השינה קשורים לחרדות, טיול בכדורים נוגדי חרדה עשוי לעזור.

 

כדורי שינה ללא מרשם

אפשרות נוספת היא שימוש בכדורי שינה ללא מרשם. כדורי שינה אלו יכולים לעזור במקרה של קשיי שינה אקוטים (לא כרונים). רוב הכדורים הללו מכילים אנטיהיסטאמין, המפחית רמת ההיסטמין בגוף ומשרה שינה. דוגמא לכדורי שינה ללא מרשם הן הדוקסילאמין ודיפנהידרמין.

 

כדורי שינה טבעיים

השפעתם החיובית של כדורי שינה טבעיים ידועה מזה שנים רבות. נכלל בקטגוריה זו ה – GABA (חומצת אמינו), השורש של צמח הוולריאן שהוכח מחקרית כיעיל במידה זהה לכדור השינה ואבן, מליסה רפואית המשמש טיפול יעיל לנדודי שינה וללחץ נפשי, הרחת שמן לבנדר (אזוביון הרפואי) ידוע כמרגיע ויעיל לטיפול בנדודי שינה.

 

תופעות לוואי

לכדורי שינה ישנן תופעות לוואי דומות הכוללות: פגיעה בתפקוד השכלי קוגניטיבי, נטייה להרדמות, פגיעה במוטוריקה, סכנה בנהיגה, ותלות פיזית ונפשית. במקרים רבים גם הגמילה עשויה להיות קשה בשל החמרה ביכולת החולה להירדם. עם זאת ישנו הבדל בין מספר תופעות הלוואי וחומרתן בין התרופות.

 

מאמרים אחרונים

הוסיפו תגובה חדשה

avatar
  הרשמה  
הודעה על