האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

ולריאן רפואי לנדודי שינה

הוולריאן הנו צמח רב-שנתי בעל פרחים לבנים או ורודים שמוצאו באירופה ובחלק מאסיה. רבות נכתב על השימוש בו כמשרה שינה טבעי. השאלה היא עד כמה השימוש בצמח ולריאן לנדודי שינה יעיל ובטוח מנקודת מבט רפואית?

 

מנגנון פעולה

חלקי הוולריאן בהם נעשה שימוש הם השורש וקנה השורש. הסברה היא שפעולתו המרגיעה של הצמח קשורה לשילוב של מספר רכיבים בצמח המגבירים את רמות ה- GABA במוח (חומצה גאמא – אמינובוטירית).

 

מנגנון הפעולה של GABA

 

רכיבים אלה כוללים: חומצות אמינו, שמן נדיף, פלבונאידים (קבוצת תרכובות עם פוטנציאל טיפול בדלקות ואלרגיות) ופנולים (קבוצת תרכובות אורגניות).

 

ולריאן בראי המדע

הממצאים שעלו במחקרים רבים, מצביעים על היעילות של צמח ולריאן בצמצום פרק הזמן הנדרש לנבדקים כדי להירדם. כמו כן לעזור בשינה טובה ואיכותית יותר. מבין המינים הרבים של הצמח, נחקרו רק השורשים המעובדים בקפידה של ולריאן רפואי (בלעז: Valeriana officinalis).

השפעת ולריאן הודי על לחץ נפשי

הדו”ח הקליני בוצע בהודו ופורסם בשנת 2007. השתתפו בו 33 נבדקים. 20 גברים, 13 נשים. ממוצע גילאים 34.2 שנים. הנבדקים קיבלו תמצית ולריאן הודי (valeriana wallichii) בקפסולות במינון של 500 מ”ג פעמיים ביום, לאחר ארוחה.

 

במהלך המחקר חולקו שאלוני דירוג פסיכולוגי סטנדרטיים ובוצעו בדיקות קליניות מקיפות. תוצאות הניסוי הצביעו על הפחתת עוצמת החרדה והלחץ נפשי לצד שיפור משמעותי בדיכאון – לקריאת המחקר.

 

השפעת ולריאן על השינה בחולים אונקולוגיים

ראו למשל מחקר, שבוצע על ידי המרכז הרפואי הבינ”ל מאיו קליניק, בשנת 2011. במחקר נבדקה  ההשפעה של צריכת ולריאן רפואי על השינה של 227 חולים אונקולוגיים. במהלך הטיפולים במחלה. לנבדקים ניתנה קפסולה של 450 מ”ג, שעה לפני שעת השינה, למשך 8 שבועות.

 

מחקר זה לא הצליח להוכיח שיפור בשינה בקרב חולים אונקולוגים בעקבות נטילת ולריאן. עם זאת, חל שיפור בפרמטרים חשובים אחרים, ביניהם עייפות – לקריאת המחקר.

 

מילה של זהירות

על אף התוצאות הטובות שהושגו במחקרים רבים, יש לסייג ולציין כי וולריאן רפואי לא הוכח כיעיל בכל המחקרים שבוצעו. יתר על כן, ייתכן ונשקפת סכנה כתוצאה מהשימוש בו.

 

 

ולריאן רפואי – שיקולים טרם נטילה:

מעוניינים לנסות תוסף ולריאן לנדודי השינה שלכם? זה לגיטימי והגיוני. אולם טרם קבלת ההחלטה כדאי גם לשקול את הדברים הבאים:

 

האם מוצו כל האפשרויות?

ייתכן ושימוש בתרופות או בתוספי מזון, לרבות צמחי מרפא, אינו הדבר הטוב ביותר. מדוע שלא תנסו לנסות לפני כן לשנות מקצת מהרגלי חייכם שעשויים להשפיע על השינה?

 

נסו למשל להימנע מלצרוך קפאין בשעות הסמוכות לשעת השינה, לבצע פעילות גופנית באופן סדיר (לא בסמוך לזמן השינה), לשמור על לוח זמנים קבוע של שינה, נסו לבצע מדיטציה, יוגה או טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT).

 

נסו לקרוא וליישם את המדריך21 טיפים לשינה טובה

 

בדקו האם אין גורמים רפואיים שמונעים מכם לישון באופן תקין – כמו דום נשימה בשינה או תנועות גפיים שמחייבים התערבות וטיפול רפואי.

 

מה המינון הרצוי? כמה זמן לקחת?

המינון האופטימלי אינו לגמרי ברור. נראה שהאפקט המרבי של ולריאן רפואי מושג לאחר נטילה קבועה במשך שבועיים לפחות.

 

כיוון שמינון הוולריאן אינו אחיד במחקרים שבוצעו, ומאחר ובחלק מהמחקרים לא הייתה הקפדה על המינון, אין בידינו מידע מדויק ומהימן לגבי המינון האפקטיבי ביותר. כמו כן לא ברור מהו משך הזמן שיש לצרוך על מנת להגיע לתוצאות אופטימליות.

 

 

ולריאן – תופעות לוואי

ככלל, ולריאן נחשב לצמח מרפא בטוח לשימוש. עם זאת, קיימת אפשרות שיופיעו תופעות לוואי לאחר הנטילה – כמו סחרחורות, חוסר שינה, כאבי ראש ובעיות בבטן.

 

השימוש בוולריאן אינו בטוח בקרב נשים הרות או מניקות ולא ידוע אם בטוח לשימוש בקרב פעוטות מתחת לגיל 3. במידה ואתם סובלים ממחלת כבד יש להימנע מלקיחה. כמו כן, אין לנהוג או לבצע פעולות שדורשות ריכוז וערנות.

 

אינטראקציה בין תרופות

ישנה אפשרות לאינטראקציה בין ולריאן ותרופות אחרות המחייבות מרשם או טבעיות כמו פרע מחורר (היפריקום). הצמח עלול להגביר את ההשפעה של תרופות שינה ולהפריע לפעולתן של תרופות מסוימות. בנוסף עלול להגביר את האפקט של בנזודיאזפינים, אלכוהול וסמים.

 

זהירות! פרסום מטעה

ככלל פרסומים והצהרות על גבי תוספים שונים המיועדים לנדודי שינה עלולים להיות מטעים ואפילו כוזבים. לכן אל תסתכלו אך ורק על מה שכותב היצרן אלא נסו לחפש מידע אובייקטיבי, המבוסס על מחקרים מהימנים, כדי לבדוק את נכונות הטענות על גבי תוסף זה או אחר.

 

פיקוח על תוספים

הפיקוח על השיווק והייצור של תוספי תזונה וצמחי מרפא אינו הדוק כמו הפיקוח על תרופות המחייבות מרשם. לכן לא תמיד ניתן לדעת מה יש בתוסף שעלול לכלול גם מרכיבים אחרים שאינכם זקוקים להם או עלולים להזיק. לכן כדאי לקחת בחשבון ש”טבעי” זה לא בהכרח בטוח.

 

 

ייעוץ עם מומחה

החלטת לקחת ולריאן. אם כך, הגיוני להתייעץ עם הרופא שלך טרם השימוש, כדי לוודא שאין אינטראקציה עם תרופות אחרות, ושמצבך הרפואי מאפשר לך ליטול את הצמח ללא חשש.

 

יש לזכור כי נדודי שינה מצביעים על כך שיש לך בעיה. החל מהרגלי שינה לקויים וכלה במצב פסיכולוגי או רפואי. במידה ונדודי השינה ממשיכים, כדאי מאוד לבצע בירור רפואי מעמיק על מנת לנסות ולאתר את הגורם או הגורמים לכך.

ולריאן רפואי לנדודי שינה

הוולריאן הנו צמח רב-שנתי בעל פרחים לבנים או ורודים שמוצאו באירופה ובחלק מאסיה. רבות נכתב על השימוש בו כמשרה שינה טבעי. השאלה היא עד כמה השימוש בצמח ולריאן לנדודי שינה יעיל ובטוח מנקודת מבט רפואית?

 

מנגנון פעולה

חלקי הוולריאן בהם נעשה שימוש הם השורש וקנה השורש. הסברה היא שפעולתו המרגיעה של הצמח קשורה לשילוב של מספר רכיבים בצמח המגבירים את רמות ה- GABA במוח (חומצה גאמא – אמינובוטירית). רכיבים אלה כוללים: מנגנון הפעולה של GABAחומצות אמינו, שמן נדיף, פלבונאידים (קבוצת תרכובות עם פוטנציאל טיפול בדלקות ואלרגיות) ופנולים (קבוצת תרכובות אורגניות).

 

ולריאן בראי המדע

הממצאים שעלו במחקרים רבים, מצביעים על היעילות של צמח ולריאן בצמצום פרק הזמן הנדרש לנבדקים כדי להירדם. כמו כן לעזור בשינה טובה ואיכותית יותר. מבין המינים הרבים של הצמח, נחקרו רק השורשים המעובדים בקפידה של ולריאן רפואי (בלעז: Valeriana officinalis).

 

השפעת ולריאן הודי על לחץ נפשי

הדו”ח הקליני בוצע בהודו ופורסם בשנת 2007. השתתפו בו 33 נבדקים. 20 גברים, 13 נשים. ממוצע גילאים 34.2 שנים. הנבדקים קיבלו תמצית ולריאן הודי (valeriana wallichii) בקפסולות במינון של 500 מ”ג פעמיים ביום, לאחר ארוחה. במהלך המחקר חולקו שאלוני דירוג פסיכולוגי סטנדרטיים ובוצעו בדיקות קליניות מקיפות. תוצאות הניסוי הצביעו על הפחתת עוצמת החרדה והלחץ נפשי לצד שיפור משמעותי בדיכאון – לקריאת המחקר.

 

השפעת ולריאן על השינה בחולים אונקולוגיים

ראו למשל מחקר, שבוצע על ידי המרכז הרפואי הבינ”ל מאיו קליניק, בשנת 2011. במחקר נבדקה  ההשפעה של צריכת ולריאן רפואי על השינה של 227 חולים אונקולוגיים. במהלך הטיפולים במחלה. לנבדקים ניתנה קפסולה של 450 מ”ג, שעה לפני שעת השינה, למשך 8 שבועות. מחקר זה לא הצליח להוכיח שיפור בשינה בקרב חולים אונקולוגים בעקבות נטילת ולריאן. עם זאת, חל שיפור בפרמטרים חשובים אחרים, ביניהם עייפות – לקריאת המחקר.

 

מילה של זהירות

על אף התוצאות הטובות שהושגו במחקרים רבים, יש לסייג ולציין כי וולריאן רפואי לא הוכח כיעיל בכל המחקרים שבוצעו. יתר על כן, ייתכן ונשקפת סכנה כתוצאה מהשימוש בו.

 

ולריאן רפואי – שיקולים טרם נטילה:

מעוניינים לנסות תוסף ולריאן לנדודי השינה שלכם? זה לגיטימי והגיוני. אולם טרם קבלת ההחלטה כדאי גם לשקול את הדברים הבאים:

 

האם מוצו כל האפשרויות?

ייתכן ושימוש בתרופות או בתוספי מזון, לרבות צמחי מרפא, אינו הדבר הטוב ביותר. מדוע שלא תנסו לנסות לפני כן לשנות מקצת מהרגלי חייכם שעשויים להשפיע על השינה?

 

נסו למשל להימנע מלצרוך קפאין בשעות הסמוכות לשעת השינה, לבצע פעילות גופנית באופן סדיר (לא בסמוך לזמן השינה), לשמור על לוח זמנים קבוע של שינה, נסו לבצע מדיטציה, יוגה או טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT). בדקו האם אין גורמים רפואיים שמונעים מכם לישון באופן תקין – כמו דום נשימה בשינה או תנועות גפיים שמחייבים התערבות וטיפול רפואי.

 

נסו לקרוא וליישם את המדריך21 טיפים לשינה טובה

 

מה המינון הרצוי? כמה זמן לקחת?

המינון האופטימלי אינו לגמרי ברור. נראה שהאפקט המרבי של ולריאן רפואי מושג לאחר נטילה קבועה במשך שבועיים לפחות.

 

כיוון שמינון הוולריאן אינו אחיד במחקרים שבוצעו, ומאחר ובחלק מהמחקרים לא הייתה הקפדה על המינון, אין בידינו מידע מדויק ומהימן לגבי המינון האפקטיבי ביותר. כמו כן לא ברור מהו משך הזמן שיש לצרוך על מנת להגיע לתוצאות אופטימליות.

 

ולריאן – תופעות לוואי

ככלל, ולריאן נחשב לצמח מרפא בטוח לשימוש. עם זאת, קיימת אפשרות שיופיעו תופעות לוואי לאחר הנטילה – כמו סחרחורות, חוסר שינה, כאבי ראש ובעיות בבטן.

 

השימוש בוולריאן אינו בטוח בקרב נשים הרות או מניקות ולא ידוע אם בטוח לשימוש בקרב פעוטות מתחת לגיל 3. במידה ואתם סובלים ממחלת כבד יש להימנע מלקיחה. כמו כן, אין לנהוג או לבצע פעולות שדורשות ריכוז וערנות.

 

אינטראקציה בין תרופות

ישנה אפשרות לאינטראקציה בין ולריאן ותרופות אחרות המחייבות מרשם או טבעיות כמו פרע מחורר (היפריקום). הצמח עלול להגביר את ההשפעה של תרופות שינה ולהפריע לפעולתן של תרופות מסוימות. בנוסף עלול להגביר את האפקט של בנזודיאזפינים, אלכוהול וסמים.

 

זהירות! פרסום מטעה

ככלל פרסומים והצהרות על גבי תוספים שונים המיועדים לנדודי שינה עלולים להיות מטעים ואפילו כוזבים. לכן אל תסתכלו אך ורק על מה שכותב היצרן אלא נסו לחפש מידע אובייקטיבי, המבוסס על מחקרים מהימנים, כדי לבדוק את נכונות הטענות על גבי תוסף זה או אחר.

 

פיקוח על תוספים

הפיקוח על השיווק והייצור של תוספי תזונה וצמחי מרפא אינו הדוק כמו הפיקוח על תרופות המחייבות מרשם. לכן לא תמיד ניתן לדעת מה יש בתוסף שעלול לכלול גם מרכיבים אחרים שאינכם זקוקים להם או עלולים להזיק. לכן כדאי לקחת בחשבון ש”טבעי” זה לא בהכרח בטוח.

 

ייעוץ עם מומחה

החלטת לקחת ולריאן. אם כך, הגיוני להתייעץ עם הרופא שלך טרם השימוש, כדי לוודא שאין אינטראקציה עם תרופות אחרות, ושמצבך הרפואי מאפשר לך ליטול את הצמח ללא חשש.

 

יש לזכור כי נדודי שינה מצביעים על כך שיש לך בעיה. החל מהרגלי שינה לקויים וכלה במצב פסיכולוגי או רפואי. במידה ונדודי השינה ממשיכים, כדאי מאוד לבצע בירור רפואי מעמיק על מנת לנסות ולאתר את הגורם או הגורמים לכך.

מאמרים אחרונים

הוסיפו תגובה חדשה

avatar
  הרשמה  
הודעה על