האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

בעיות שינה

בקרב גברים ונשים רבים קיימות בעיות שינה מסוגים שונים. לרוב, בעיות שינה קשורות לסיטואציות שונות בחיים כגון טיסות ארוכות, מעברי דירה, אירועים מלחיצים (מוות, גירושין וכד’), מחלה או הפרעה אחרת לשגרת החיים התקינה.

 

כאשר בעיות שינה הן קבועות ומפריעות למהלך החיים השגרתי במשך זמן ממושך, כנראה שאת/ה סובל/ת מבעיית שינה שחשוב לאבחן ולטפל בה בהתאם.

 

ההשפעה של בעיות שינה

 

הנזקים של בעיות שינה

הנזקים שנגרמים מבעיות שינה הם הרבה מעבר להרגשת עייפות במהלך היום. יכולה להיות לכך השפעה חמורה על בריאותך הגופנית והנפשית, הכוללת: עלייה פתולוגית במשקל, יתר לחץ דם, פגיעה במערכת החיסונית, חרדה ודיכאון, הפרעות בפעולת הלב, קשיי ריכוז ועוד.

 

אך יש גם בשורות טובות. לרפואה המודרנית יש כלים רבים לאבחון ולטיפול בבעיות שינה.

 

מהן בעיות שינה?

חולפות או קבועות

בעיות שינה הן שם כולל למגוון של מצבים רפואיים שמשפיעים על איכות וזמן השינה. עלייך לדעת שלאנשים רבים יש אפיזודות חולפות עם בעיות שינה וזה נורמלי לחלוטין.

 

עם זאת, זה לא נורמלי לחוות הפרעות קבועות המונעות שינה בלילה, הגורמות לך להרגיש חוסר רעננות בבוקר ותשישות במהלך היום שלמחרת. דוגמאות להפרעות שינה קבועות: דום נשימה חסימתי בשינה, תסמונת רגליים חסרות מנוחה, פאראסומניה, שיתוק שינה ועוד.

 

מידע נוסף והמשך קריאהלחצו לקריאה על הפרעות
שינה קבועות – הפרעות שינה

 

שגרה בלתי אפשרית

אדם שסובל מבעיות שינה תכופות עלול להפוך למותש ומתוסכל. שינה גרועה ולא מספקת בלילה גורמת לעייפות קשה בבוקר ולתפקוד לקוי לאורך היום. הייתם מצפים שבלילה, לאחר יום שלם של עייפות נוראית, אותו אדם יצליח להירדם בקלות ובמהירות ולשקוע בשינה עמוקה. אך לא כך הוא.

 

 

מהר מאוד השגרה הבלתי אפשרית הזו גובה מחיר כבד מבחינת שמחת החיים שלך, התפוקה בעבודה, יכולת להתרכז ולפתור בעיות וכמו כן מובילה לעלייה במשקל, תאונות בעבודה ובכביש, קשיי ריכוז וזיכרון ופגיעה בתא המשפחתי. עליך לזכור כי שינה טובה איננה בגדר מותרות אלא דבר חיוני והכרחי.

 

סימפטומים נפוצים

כפי שצוין, בעיות שינה הן דבר נפוץ ביותר ורבים חווים זאת מדי פעם. השאלה החשובה היא: כיצד תוכל/י לדעת אם בעיית השינה שלך היא הפרעה חולפת או כרונית (קבועה)?

 

הדרך הנכונה להתחיל בבירור היא לבודד את הסימפטומים מהם את/ה סובל/ת. במידה ואת/ה חווה את כל הסימפטומים הללו באופן כמעט קבוע, קיים סיכוי גבוה שאת/ה סובל/ת מבעיית שינה.

 

בדוק/י את עצמך

האם את/ה:

1. מתקשה להישאר ער/ה בזמן ישיבה, קריאה או עבודה מול המחשב?

2.  מרגיש/ה עייפות קשה במהלך סיטואציות פאסיביות כמו נהיגה?

3. קשה לך להתרכז בעבודה ובמשימות שונות?

4. מרגיש/ה עצבני/ת או ישנוני/ת במהלך היום?

5. צורך או צורכת משקאות עתירי קפאין כדי להישאר ער/ה?

6. מתקשה לשלוט ברגשות כמו: עצב, שמחה, כעס, עלבון?

7. מוכרח/ה לישון במהלך היום?

 

שיפור בעיות השינה

ייתכן ואת/ה סובל/ת זמן כה רב, עד שבעיות השינה שלך נראות לך כדבר טבעי ונורמלי. אסור לך לוותר בעניין זה!

 

מעקב מסודר

את/ה עדיין יכול/ה לשפר את איכות השינה שלך באופן משמעותי והדרך הנכונה להתחיל זאת היא לבצע מעקב מסודר אחר דפוסי השינה שלך, סימפטומים מהם את/ה סובל/ת וכד’.

 

 

שינוי הרגלים

לאחר מכן תוכל/י לשנות הרגלים לקויים במהלך שעות היום ולקראת שנת הלילה.

 

היעזר/י באיש מקצוע

מומלץ מאוד להתחיל לבצע את השינוי בליווי וייעוץ של איש מקצוע (רופא המתמחה בשינה) שיוכל להביט בנתונים שאספת, לשלוח אותך לבדיקות עזר, לאבחן את בעיית השינה שלך ולהוביל אותך בדרך הטובה ביותר – לשיפור מצבך הרפואי ואיכות חייך.

 

עובדות מעניינות

הורמונים נשיים והקשר לשינה

הסיכויים של אשה לסבול מנדודי שינה הם פי 2 משל גבר. מומחים משערים כי הדבר קשור להורמונים נשיים. לילות חסרי שינה ושינה מופרזת ביום (היפרסומניה) נקשרו לשינויים הורמונליים במהלך חיי האשה, כולל המחזור החודשי, הריון והנקה וגיל המעבר.

 

המכון האמריקאי הלאומי לשינה דיווח, בשנת 1998, כי קרוב ל-80% מהנשים דיווחו כי בעיות השינה שחוו במהלך ההיריון היו קשות יותר מבכל זמן אחר בחייהן. כמו כן תלונות על בעיות שינה נפוצות מאוד אצל נשים המגיעות לגיל המעבר, כאשר רמות ההורמונים נמצאים בירידה.

 

חשוב לדעת כי לצד הקשר בין שינה ושינויים הורמונליים, נמצא קשר עם מצבים אחרים כמו דיכאון, חרדה, קשיי נשימה בשינה ותסמונת רגליים חסרות מנוחה.

 

הקשר בין אלכוהול ובעיות שינה כרוניות

האם אנשים הנוהגים לשתות משקאות אלכוהוליים כדי להירדם עלולים לפתח בעיית שתייה? שאלה זו נבדקה ופורסמה במחקר (1) שבוצע בשנת 2001 ופורסם בז’ורנל האמריקאי לפסיכיאטריה, במהלכו בוצע מעקב אחר 172 נשים וגברים שטופלו בשל התמכרות לאלכוהול.

 

נמצא שהמשתתפים במחקר שסבלו מנדודי שינה דיווחו על שימוש באלכוהול לצורך שינה בשיעור של פי 2. זאת בהשוואה למשתתפים האחרים שלא סבלו מנדודי שינה. יש לדעת כי ניסיונות לטיפול עצמי בנדודי שינה בעזרת אלכוהול, גורם באופן אוטומטי להחמרת נדודי השינה, כך לפי כותבי המאמר. יתר על כן, נמצא כי אותם אנשים יטו להמשיך את שתיית האלכוהול, גם כאשר הם מודעים לכך שהשתייה מחמירה את נדודי השינה.

 

ביבליוגרפיה

1. Kirk J. Brower, M.D., Michael S. Aldrich, M.D., Elizabeth A.R. Robinson, Ph.D., Insomnia, Self-Medication, and Relapse to Alcoholism. American Journal of Psychiatry, 1 Mar 2001

בעיות שינה

בקרב גברים ונשים רבים קיימות בעיות שינה מסוגים שונים. לרוב, בעיות שינה קשורות לסיטואציות שונות בחיים כגון טיסות ארוכות, מעברי דירה, אירועים מלחיצים (מוות, גירושין וכד’), מחלה או הפרעה אחרת לשגרת החיים התקינה.

 

כאשר בעיות השינה הן קבועות ומפריעות למהלך החיים השגרתי במשך זמן ממושך, כנראה שאת/ה סובל/ת מבעיית שינה שחשוב לאבחן ולטפל בה בהתאם.

ההשפעה של בעיות שינה

נזקים בשל בעיות שינה

הנזקים שנגרמים מבעיות שינה הם הרבה מעבר להרגשת עייפות במהלך היום. יכולה להיות לכך השפעה חמורה על בריאותך הגופנית והנפשית, הכוללת: עלייה פתולוגית במשקל, יתר לחץ דם, פגיעה במערכת החיסונית, חרדה ודיכאון, הפרעות בפעולת הלב, קשיי ריכוז ועוד.

 

אך יש גם בשורות טובות. לרפואה המודרנית יש כלים רבים לאבחון ולטיפול בבעיות שינה.

 

מהן בעיות שינה?

חולפות או קבועות

בעיות שינה הן שם כולל למגוון של מצבים רפואיים שמשפיעים על איכות וזמן השינה. עלייך לדעת שלאנשים רבים יש אפיזודות חולפות עם בעיות שינה וזה נורמלי לחלוטין. עם זאת, זה לא נורמלי לחוות הפרעות קבועות המונעות שינה בלילה, הגורמות לך להרגיש חוסר רעננות בבוקר ותשישות במהלך היום שלמחרת.

 

דוגמאות להפרעות שינה קבועות: דום נשימה חסימתי בשינה, תסמונת רגליים חסרות מנוחה, פאראסומניה, שיתוק שינה ועוד.

 

מידע נוסף והמשך קריאהלחצו לקריאה על הפרעות
שינה קבועות – הפרעות שינה

 

שגרה בלתי אפשרית

אדם שסובל מבעיות שינה תכופות עלול להפוך למותש ומתוסכל. שינה גרועה ולא מספקת בלילה גורמת לעייפות קשה בבוקר ולתפקוד לקוי לאורך היום. הייתם מצפים שבלילה, לאחר יום שלם של עייפות נוראית, אותו אדם יצליח להירדם בקלות ובמהירות ולשקוע בשינה עמוקה. אך לא כך הוא.

 

מהר מאוד השגרה הבלתי אפשרית הזו גובה מחיר כבד מבחינת שמחת החיים שלך, התפוקה בעבודה, יכולת להתרכז ולפתור בעיות וכמו כן מובילה לעלייה במשקל, תאונות בעבודה ובכביש, קשיי ריכוז וזיכרון ופגיעה בתא המשפחתי. עליך לזכור כי שינה טובה איננה בגדר מותרות אלא דבר חיוני והכרחי.

 

סימפטומים נפוצים

כפי שצוין, בעיות שינה הן דבר נפוץ ביותר ורבים חווים זאת מדי פעם. השאלה החשובה היא: כיצד תוכל/י לדעת אם בעיית השינה שלך היא הפרעה חולפת או כרונית (קבועה)?

 

הדרך הנכונה להתחיל בבירור היא לבודד את הסימפטומים מהם את/ה סובל/ת. במידה ואת/ה חווה את כל הסימפטומים הללו באופן כמעט קבוע, קיים סיכוי גבוה שאת/ה סובל/ת מבעיית שינה.

 

בדוק/י את עצמך

האם את/ה:

1. מתקשה להישאר ער/ה בזמן ישיבה, קריאה או עבודה מול המחשב?

2.  מרגיש/ה עייפות קשה במהלך סיטואציות פאסיביות כמו נהיגה?

3. קשה לך להתרכז בעבודה ובמשימות שונות?

4. מרגיש/ה עצבני/ת או ישנוני/ת במהלך היום?

5. צורך או צורכת משקאות עתירי קפאין כדי להישאר ער/ה?

6. מתקשה לשלוט ברגשות כמו: עצב, שמחה, כעס, עלבון?

7. מוכרח/ה לישון במהלך היום?

 

שיפור בעיות השינה

ייתכן ואת/ה סובל/ת זמן כה רב, עד שבעיות השינה שלך נראות לך כדבר טבעי ונורמלי. אסור לך לוותר בעניין זה!

 

מעקב מסודר

את/ה עדיין יכול/ה לשפר את איכות השינה שלך באופן משמעותי והדרך הנכונה להתחיל זאת היא לבצע מעקב מסודר אחר דפוסי השינה שלך, סימפטומים מהם את/ה סובל/ת וכד’.

 

שינוי הרגלים

לאחר מכן תוכל/י לשנות הרגלים לקויים במהלך שעות היום ולקראת שנת הלילה.

 

היעזר/י באיש מקצוע

מומלץ מאוד להתחיל לבצע את השינוי בליווי וייעוץ של איש מקצוע (רופא המתמחה בשינה) שיוכל להביט בנתונים שאספת, לשלוח אותך לבדיקות עזר, לאבחן את בעיית השינה שלך ולהוביל אותך בדרך הטובה ביותר – לשיפור מצבך הרפואי ואיכות חייך.

 

עובדות מעניינות

הורמונים נשיים והקשר לשינה

הסיכויים של אשה לסבול מנדודי שינה הם פי 2 משל גבר. מומחים משערים כי הדבר קשור להורמונים נשיים. לילות חסרי שינה ושינה מופרזת ביום (היפרסומניה) נקשרו לשינויים הורמונליים במהלך חיי האשה, כולל המחזור החודשי, הריון והנקה וגיל המעבר.

 

המכון האמריקאי הלאומי לשינה דיווח, בשנת 1998, כי קרוב ל-80% מהנשים דיווחו כי בעיות השינה שחוו במהלך ההיריון היו קשות יותר מבכל זמן אחר בחייהן. כמו כן תלונות על בעיות שינה נפוצות מאוד אצל נשים המגיעות לגיל המעבר, כאשר רמות ההורמונים נמצאים בירידה. חשוב לדעת כי לצד הקשר בין שינה ושינויים הורמונליים, נמצא קשר עם מצבים אחרים כמו דיכאון, חרדה, קשיי נשימה בשינה ותסמונת רגליים חסרות מנוחה.

 

הקשר בין אלכוהול ובעיות שינה כרוניות

האם אנשים הנוהגים לשתות משקאות אלכוהוליים כדי להירדם עלולים לפתח בעיית שתייה? שאלה זו נבדקה ופורסמה  במחקר (1) שבוצע בשנת 2001 ופורסם בז’ורנל האמריקאי לפסיכיאטריה, במהלכו בוצע מעקב אחר 172 נשים וגברים שטופלו בשל התמכרות לאלכוהול.

 

נמצא שהמשתתפים במחקר שסבלו מנדודי שינה דיווחו על שימוש באלכוהול לצורך שינה בשיעור של פי 2. זאת בהשוואה למשתתפים האחרים שלא סבלו מנדודי שינה. יש לדעת כי ניסיונות לטיפול עצמי בנדודי שינה בעזרת אלכוהול, גורם באופן אוטומטי להחמרת נדודי השינה, כך לפי כותבי המאמר. יתר על כן, נמצא כי אותם אנשים יטו להמשיך את שתיית האלכוהול, גם כאשר הם מודעים לכך שהשתייה מחמירה את נדודי השינה.

 

ביבליוגרפיה

1. Kirk J. Brower, M.D., Michael S. Aldrich, M.D., Elizabeth A.R. Robinson, Ph.D., Insomnia, Self-Medication, and Relapse to Alcoholism. American Journal of Psychiatry, 1 Mar 2001

מאמרים אחרונים

הוסיפו תגובה חדשה

avatar
  הרשמה  
הודעה על
error

המידע יכול לעזור למישהו שאתם מכירים? שתפו את הדף...