האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

אינסומניה: טיפולים רפואיים והתנהגותיים

אנשים רבים סובלים מאפיזודות חולפות של אינסומניה (נדודי שינה), שאינן מחייבות טיפול מסודר וחולפות באופן ספונטני (ללא טיפול). במידה והאינסומניה הפכה לדפוס קבוע בחייך, הגורם לך תשישות, עייפות, מתח ותפקוד לקוי הפוגע בחייך המשפחתיים, בעבודה או בבית הספר – חשוב שתקבל/י טיפול.

 

שלבי הטיפול באינסומניה

שלב ראשוני

השלב הראשון הוא להתייעץ עם רופא המשפחה שלך. במידה ויש לו מודעות וידע מתאים ברפואת שינה, הוא יוכל להתחיל בבירור רפואי ראשוני שמטרתו לאבחן את הגורם או הגורמים לאינסומניה. האבחון קריטי למתן טיפול יעיל.

 

 

כמו כן הוא יוכל לצייד אותך במידע חשוב שיכול לעזור בהקלת מצבך הרפואי ולשקול יחד איתך לאן כדאי לפנות.

 

שלב שני (במידה ונדרש)

במקרים מסוימים, בהם נדרש ידע ספציפי ובירור מעמיק יותר, רופא המשפחה יפנה אותך למעבדת שינה, שם תוכל/י להתייעץ עם מומחה ברפואת שינה, או לחילופין יוכל להפנותך לנוירולוג או לפסיכיאטר – במידה והתרשם כי האינסומניה קשורה לחרדה או לדיכאון.

 

אפשרויות הטיפול באינסומניה

טיפולים רפואיים באינסומניה

קיימים אמצעים רבים שעוזרים להשרות או להקל על השינה. שביניהם ניתן למנות כדורי שינה עם מרשם וכדורי שינה ללא מרשם או טבעיים.

 

ההחלטה בדבר טיפול באינסומניה תלויה בסימפטומים מהם סובל החולה, הרקע הרפואי שלו (האם יש מחלות כמו אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת ריאה וכד) ועוד. לכן חשוב להתייעץ עם רופא ולבצע בדיקות עזר במידת הצורך לצורך השלמת האבחון טרם מתן טיפול לאינסומניה.

 

בנזודיאזפינים

 

כדורי שינה עם מרשם

כדורי שינה הנפוצים בעולם שייכים למשפחת הבנזודיאזפינים (ראו איור למעלה) – למשל ואליום וקלונקס. כדורי שינה אלה מאטים את פעילות מערכת העצבים. כדורי שינה חדשים יותר, הנון-בנזודיאזפינים – אמביאן למשל, נחשבים לבטוחים יותר וכוללים פחות תופעות לוואי.

 

חשוב לזכור שבכל מקרה, כאשר משתמשים בכדורי שינה ישנם סיכונים – במיוחד עבור אנשים החולים במחלות רפואיות מסוימות כמו מחלת כליות, ריאה או פגיעה בכבד. לכן חשוב להתייעץ עם רופא לפני שלוקחים כדורי שינה חדשים על מנת לאמוד נכון את התועלת לעומת הסיכון.

 

מידע נוסף והמשך קריאהלחצו לקריאה מורחבת
על – כדורי שינה עם מרשם

 

 

 

כדורי שינה ללא מרשם (OTC)

חלק מהאנשים מעוניינים לקחת כדורי שינה ללא מרשם מעת לעת כדי שיעזרו להם לישון. זה יכול להיות סטודנטים לפני בחינה, אדם שעומד לפני פגישה חשובה, אנשים שחוו אירוע טראומתי ועוד.

 

מרבית כדורי שינה ללא מרשם מכילים אנטי היסטמין כמו למשל ניטול (משמש בעיקר לטיפול באלרגיות) שיש לו השפעה על מערכת העצבית המרכזית שגורמת להרגשת ישנוניות ויוניסום – כדור שינה המכיל גם הוא חומר אנטי היסטמני.

 

ניתן לקחת את רוב כדורי השינה ללא מרשם בבטחה לתקופה של 7 עד 14 יום. עם זאת חשוב לקרוא את הוראות השימוש, שכן עשויות להיות מגבלות. למשל אם את/ה לוקח/ת תרופה למצב רפואי אחר, נשים הרות או מניקות. חשוב לזכור שגם לכדורי שינה ללא מרשם יש תופעות לוואי העלולות לכלול סחרחורת, בלבול ופגיעה בזיכרון לטווח קצר.

 

מידע נוסף והמשך קריאהלחצו לקריאה מורחבת
על – כדורי שינה ללא מרשם

 

כדורי שינה טבעיים

ישנם כדורי שינה טבעיים רבים הנמכרים בחנויות הטבע ובתי המרקחת. רובם הגדול לא נבדקו די הצורך או שלא נבדקו כלל. עם זאת חשוב לדעת שישנם תוספי מזון וצמחי מרפא שידועים שנים רבות כמסייעים להרגעה והשריית שינה אצל הסובלים מאינסומניה. למשל ולריאן רפואי, מליסה רפואית, פסיפלורה, ויטמינים שונים ועוד.

 

 

טיפולים התנהגותיים (לא רפואיים)

קיימות שיטות התנהגותיות ופסיכולוגיות שיכולות לסייע בטיפול באינסומניה. למל הגבלת שינה, טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), אימון הרפייה, היפנוזה ועוד. חלק מהשיטות ניתנות ללמידה עצמית על ידי האדם הסובל וחלקן ניתנות על ידי מטפל שהוכשר לכך או רופא מומחה לשינה.

 

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)

CBT כולל יצירת שינויים התנהגותיים אצל המטופל. למשל איסור לישון במהלך היום, שמירה על לוח זמנים מדויק של שינה ויקיצה, יציאה מהמיטה אחרי כ- 20 דקות במידה והמטופל לא נרדם.

 

לשינויים ההתנהגותיים נוסף המרכיב הקוגניטיבי – שינוי אמונות ותפיסות שקיימות אצל המטופל בנוגע לשינה, למשל חרדה בשל האפשרות שלא יצליח להירדם, ולימוד כיצד להעלות בראש מחשבות חיוביות.

 

מידע נוסף והמשך קריאה

נסו להיעזר במדריך
הבא – 21 טיפים לשינה טובה

 

טכניקות הרפיה / רגיעה

ישנן טכניקות הרפיה שונות שעוזרות לסובלים מאינסומניה. החל מהרפיית שרירים (אימון הרפיה) שמלמדת את האדם לרפות את שריריו באזורי גוף שונים במטרה להפחית מתח ולהוביל לשינה, דרך תרגילי נשימה והאזנה למוזיקה מרגיעה, מדיטציה וכלה בדמיון מודרך.

 

מידע נוסף והמשך קריאה

לחצו להאזנה לקטע של
מוזיקלה מרגיעה – לשינה טובה

 

בקרת גירויים

טכניקה נוספת היא בקרת גירויים, שמטרתה ליצור קשר בין חדר השינה ובין שינה תוך הגבלת סוג הפעילות וההרגלים המותרים בחדר השינה. למשל, הליכה לישון רק כשהאדם ישנוני, קימה מהמיטה במידה והאדם לא נרדם תוך 20-30 דקות, איסור על אכילה, שתייה וצפייה בטלוויזיה בחדר השינה וכד’.

 

מגבלות השינה מסייעות לשבור את ההרגל הלא בריא בין ערנות לשינה. יש לציין ששיטה אינה קלה לסובל מאינסומניה כיוון שהיא כוללת לוח זמנים מדוקדק של שעת שינה ויקיצה מותרים.

 

תופעות לוואי

לצד התועלת של כדורי השינה ישנן גם תופעות לוואי רבות. לעתים הנזק עולה על התועלת ולכן חשוב להתייחס לעניין זה במלוא הרצינות.

 

בין תופעות הלוואי הנפוצות ניתן למצוא כאבי ראש, סחרחורות מסוגים שונים, טינטון (רעשים באוזניים או בראש), תגובה אלרגית, בחילות, אי נוחות בקיבה, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ביום שלאחר לקיחת כדור שינה.

 

אינסומניה: טיפולים רפואיים והתנהגותיים

אנשים רבים סובלים מאפיזודות חולפות של אינסומניה (נדודי שינה), שאינן מחייבות טיפול מסודר וחולפות באופן ספונטני (ללא טיפול). במידה והאינסומניה הפכה לדפוס קבוע בחייך, הגורם לך תשישות, עייפות, מתח ותפקוד לקוי הפוגע בחייך המשפחתיים, בעבודה או בבית הספר – חשוב שתקבל/י טיפול.

 

שלבי הטיפול באינסומניה

שלב ראשוני

השלב הראשון הוא להתייעץ עם רופא המשפחה שלך. במידה ויש לו מודעות וידע מתאים ברפואת שינה, הוא יוכל להתחיל בבירור רפואי ראשוני שמטרתו לאבחן את הגורם או הגורמים לאינסומניה. האבחון קריטי למתן טיפול יעיל.

 

כמו כן הוא יוכל לצייד אותך במידע חשוב שיכול לעזור בהקלת מצבך הרפואי ולשקול יחד איתך לאן כדאי לפנות.בנזודיאזפינים

 

שלב שני (במידה ונדרש)

במקרים מסוימים, בהם נדרש ידע ספציפי ובירור מעמיק יותר, רופא המשפחה יפנה אותך למעבדת שינה, שם תוכל/י להתייעץ עם מומחה ברפואת שינה, או לחילופין יוכל להפנותך לנוירולוג או לפסיכיאטר – במידה והתרשם כי האינסומניה קשורה לחרדה או לדיכאון.

 

אפשרויות הטיפול באינסומניה

טיפולים רפואיים

קיימים אמצעים רבים שעוזרים להשרות או להקל על השינה. שביניהם ניתן למנות כדורי שינה עם מרשם, וכדורי שינה ללא מרשם או טבעיים.

 

ההחלטה בדבר טיפול באינסומניה תלויה בסימפטומים מהם סובל החולה, הרקע הרפואי שלו (האם יש מחלות כמו אי ספיקת לב, סוכרת, מחלת ריאה וכד) ועוד. לכן חשוב להתייעץ עם רופא ולבצע בדיקות עזר במידת הצורך לצורך השלמת האבחון טרם מתן טיפול לאינסומניה.

 

כדורי שינה עם מרשם

כדורי שינה הנפוצים בעולם שייכים למשפחת הבנזודיאזפינים (ראו איור משמאל) – למשל ואליום וקלונקס. כדורי שינה אלה מאטים את פעילות מערכת העצבים. כדורי שינה חדשים יותר, הנון-בנזודיאזפינים – אמביאן למשל, נחשבים לבטוחים יותר וכוללים פחות תופעות לוואי.

 

חשוב לזכור שבכל מקרה, כאשר משתמשים בכדורי שינה ישנם סיכונים – במיוחד עבור אנשים החולים במחלות רפואיות מסוימות כמו מחלת כליות, ריאה או פגיעה בכבד. לכן חשוב להתייעץ עם רופא לפני שלוקחים כדורי שינה חדשים על מנת לאמוד נכון את התועלת לעומת הסיכון.

 

מידע נוסף והמשך קריאהלחצו לקריאה מורחבת
על – כדורי שינה עם מרשם

 

כדורי שינה ללא מרשם (OTC)

חלק מהאנשים מעוניינים לקחת כדורי שינה ללא מרשם מעת לעת כדי שיעזרו להם לישון. זה יכול להיות סטודנטים לפני בחינה, אדם שעומד לפני פגישה חשובה, אנשים שחוו אירוע טראומתי ועוד.

 

מרבית כדורי השינה ללא מרשם מכילים אנטי היסטמין כמו למשל ניטול (משמש בעיקר לטיפול באלרגיות) שיש לו השפעה על מערכת העצבית המרכזית שגורמת להרגשת ישנוניות ויוניסום – כדור שינה המכיל גם הוא חומר אנטי היסטמני.

 

ניתן לקחת את רוב כדורי השינה ללא מרשם בבטחה לתקופה של 7 עד 14 יום. עם זאת חשוב לקרוא את הוראות השימוש, שכן עשויות להיות מגבלות. למשל אם את/ה לוקח/ת תרופה למצב רפואי אחר, נשים הרות או מניקות. חשוב לזכור שגם לכדורי שינה ללא מרשם יש תופעות לוואי העלולות לכלול סחרחורת, בלבול ופגיעה בזיכרון לטווח קצר.

 

מידע נוסף והמשך קריאהלחצו לקריאה מורחבת
על – כדורי שינה ללא מרשם

 

כדורי שינה טבעיים

ישנם כדורי שינה טבעיים רבים הנמכרים בחנויות הטבע ובתי המרקחת. רובם הגדול לא נבדקו די הצורך או שלא נבדקו כלל. עם זאת חשוב לדעת שישנם תוספי מזון וצמחי מרפא שידועים שנים רבות כמסייעים להרגעה והשריית שינה אצל הסובלים מאינסומניה. למשל ולריאן רפואי, מליסה רפואית, פסיפלורה, ויטמינים שונים ועוד.

 

טיפולים התנהגותיים (לא רפואיים)

קיימות שיטות התנהגותיות ופסיכולוגיות שיכולות לסייע בטיפול באינסומניה. למל הגבלת שינה, טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT), אימון הרפייה, היפנוזה ועוד. חלק מהשיטות ניתנות ללמידה עצמית על ידי האדם הסובל וחלקן ניתנות על ידי מטפל שהוכשר לכך או רופא מומחה לשינה.

 

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT)

CBT כולל יצירת שינויים התנהגותיים אצל המטופל. למשל איסור לישון במהלך היום, שמירה על לוח זמנים מדויק של שינה ויקיצה, יציאה מהמיטה אחרי כ- 20 דקות במידה והמטופל לא נרדם.

 

לשינויים ההתנהגותיים נוסף המרכיב הקוגניטיבי – שינוי אמונות ותפיסות שקיימות אצל המטופל בנוגע לשינה, למשל חרדה בשל האפשרות שלא יצליח להירדם, ולימוד כיצד להעלות בראש מחשבות חיוביות.

 

מידע נוסף והמשך קריאה

נסו להיעזר במדריך
הבא – 21 טיפים לשינה טובה

 

טכניקות הרפיה / רגיעה

ישנן טכניקות הרפיה שונות שעוזרות לסובלים מאינסומניה. החל מהרפיית שרירים (אימון הרפיה) שמלמדת את האדם לרפות את שריריו באזורי גוף שונים במטרה להפחית מתח ולהוביל לשינה, דרך תרגילי נשימה והאזנה למוזיקה מרגיעה, מדיטציה וכלה בדמיון מודרך.

 

מידע נוסף והמשך קריאה

לחצו להאזנה לקטע של
מוזיקה מרגיעה – לשינה טובה

 

בקרת גירויים

טכניקה נוספת היא בקרת גירויים, שמטרתה ליצור קשר בין חדר השינה ובין שינה תוך הגבלת סוג הפעילות וההרגלים המותרים בחדר השינה. למשל, הליכה לישון רק כשהאדם ישנוני, קימה מהמיטה במידה והאדם לא נרדם תוך 20-30 דקות, איסור על אכילה, שתייה וצפייה בטלוויזיה בחדר השינה וכד’.

 

מגבלות השינה מסייעות לשבור את ההרגל הלא בריא בין ערנות לשינה. יש לציין ששיטה אינה קלה לסובל מאינסומניה כיוון שהיא כוללת לוח זמנים מדוקדק של שעת שינה ויקיצה מותרים.

 

תופעות לוואי

לצד התועלת של כדורי השינה ישנן גם תופעות לוואי רבות. לעתים הנזק עולה על התועלת ולכן חשוב להתייחס לעניין זה במלוא הרצינות.

 

בין תופעות הלוואי הנפוצות ניתן למצוא כאבי ראש, סחרחורות מסוגים שונים, טינטון (רעשים באוזניים או בראש), תגובה אלרגית, בחילות, אי נוחות בקיבה, ירידה בתפקוד הקוגניטיבי ביום שלאחר לקיחת כדור השינה.

מאמרים אחרונים

הוסיפו תגובה חדשה

avatar
  הרשמה  
הודעה על
error

המידע יכול לעזור למישהו שאתם מכירים? שתפו את הדף...