האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

התפקיד המרכזי של השינה בהתמודדות עם וירוס הקורונה

בתקופת זו, בה הציבור הישראלי נאלץ להתמודד מול וירוס הקורונה (COVID-19), על שלל השפעותיו המזיקות בתחומי הבריאות והכלכלה, חשוב להתעדכן וללמוד מתוך הידוע לנו, כיצד ניתן לשפר את היכולת להתגונן בפניו. 

 

במאמר זה נעמוד על החשיבות הרבה של שינה תקינה בהתמודדות עם וירוס הקורונה.

 

המערכת החיסונית

אנו נחשפים באופן תדיר לתכנים ומסרים באמצעי המדיה השונים אודות חשיבות השמירה על כללי הגיינה בסיסיים ובהם שמירה על מרחק, לבישת מסיכות הגנה, שטיפת ידיים במים וסבון, ניקוי משטחים וכיוצ”ב. לכולנו ברור כי לנקיטת אמצעים אלה יש חשיבות בהפחתת ממדי התפשטות הווירוס והפחתת הסכנה להידבקות.

 

 

בנוסף אנו אנו יודעים שמערכת חיסונית תקינה, מאפשרת התמודדות טובה ויעילה יותר עם וירוסים ומחלות והתאוששות מהירה יותר.

 

סקירת ספרות, מנובמבר 2020, של חוקרים מבנגלדש (1) סוקר את ההגנה שנותנת המערכת החיסונית מפני נגיף ה- COVID-19 וכן נותן המלצות לשיפורה באמצעות מזונות שיש לצרוך ו/או להימנע, ביצוע פעילות גופנית סדירה והקפדה על שינה נאותה.

 

שינה נאותה והתמודדות עם קורונה

מנתונים רשמיים, נכון לתחילת ספטמבר 2021, ידוע בעולם על קרוב ל-220 מיליון חולים בקורונה ויותר מ 4.5 מיליון מתים. איננו יודעים עד מתי תמשך המגיפה ואילו וריאטנטים עלולים להתפרץ.

 

יש לציין כי שינה תקינה אינה תרופה לווירוס, אולם היא יכולה לשפר, יחד עם גורמים חיוניים נוספים, את מערכת החיסון הטבעית של הגוף. על מנת להבין את הסיבות לחשיבות השינה בהתמודדות עם הקורונה, ננסה להבין את ההשפעה של השינה על המערכת החיסונית.

 

פעולת המערכת החיסונית

ודאי תהיתם מדוע אתם ישנים יותר בזמן מחלה? התשובה היא ששינה פועלת ישירות על מערכת החיסון ומאפשרת לגוף להתמודד עם זיהומים וחיידקים. בנוספת מסייעת השינה למניעת שינויים בגוף, כמו מוטציה של תאים.

 

ידוע לנו שמערכת החיסון מזהה חיידקים, וירוסים, טפילים ופטריות (פתוגנים) ופועלת על מנת לנטרל את השפעתם המזיקה תוך יצירת נוגדנים ספציפיים. זו גם פעולת החיסונים. יצירת נוגדן והפעלה של התגובה החיסונית שמשמידה את המזיק.

 

השפעת השינה

המערכת החיסונית בגוף בריא, שבו כל המערכות שלו פועלות באופן תקין, מסוגלת להתמודד ביתר יעילות עם מחלות ומזיקים. הסיבה לכך שהמערכת החיסונית מקושרת למערכת העצבים המרכזית (כוללת את המוח וחוט השדרה) ולכן לחץ נפשי (סטרס) וחוסר שינה עלולים להשפיע על תפקודה התקין ויכולתה להתאושש ולייצר נוגדנים מתאימים.

 

שינה וייצור לימפוציטים מסוג T

לימפוציטים מסוג T (תאי T) הם סוג של תאי דם לבנים, הממלאים פונקציות מגוונות וחיוניות במערכת החיסון התומכים בתקיפה וחיסול תאים מזיקים. מחקר מפברואר 2019 (2), מצביע על השינה כגורם שביכולתו להגביר את היעילות של לימפוציטים מסוג T להילחם בפתוגנים.

 

בקרב משתתפים שישנו בין 7 ל-8 שעות רצופות נצפתה פעילות מוגברת יותר של לימפוציטים מסוג T בהשוואה למשתתפים שישנו בין 5 ל-6 שעות, שאצלם נצפתה ירידה ניכרת בתפקוד, פעילות וזמן התגובה של הלימפוציטים מסוג T.

 

שינה ויצירת ציטוקינים

שינה תקינה מגבירה את משך הזמן של התגובה החיסונית. שינה תקינה ומועילה כוללת את 4 השלבים: החל משלב הירדמות, דרך שלבי השינה הקלה והעמוקה וכלה בשלב שינה עמוקה עם גלי מוח איטיים. שני השלבים האחרונים ובעיקר האחרון נקראים גם “שינה משקמת”.

 

למעשה, כל שלב שינה אחראי על ביצוע פעילויות ספציפיות וחיוניות, כאשר אחת הפעולות הללו היא יצירת ציטוקינים, שהם חלבונים קטנים המקשרים בין תאי הרקמות בגופנו ובין תאי מערכת החיסון ומסייעים לגוף להגיב ביעילות לפתוגנים מזיקים וליצור נוגדנים ספציפיים.

 

שנת לילה תקינה, חיונית ליצירת ציטוקינים, ונמשכת בממוצע 7-9 שעות. בזמן זה גופנו עובר את כל ארבעת שלבי השינה, לפחות 5 פעמים במהלך הלילה. כאמור, מדובר בחלבון קטן והמהווה את אחד המרכיבים החיוניים למלחמה בפתוגנים מזיקים.

 

ביבליוגרפיה

1. Immune response in COVID-19: A review, Mohammad Asaduzzaman Chowdhury,a,⁎ Nayem Hossain,b Mohammod Abul Kashem,c Md. Abdus Shahid,d and Ashraful Alame, 2020 Nov; 13(11): 1619–1629.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7359800/

2. Gαs -coupled receptor signaling and sleep regulate integrin activation of human antigen-specific T cells, Gαs -coupled receptor signaling and sleep regulate integrin activation of human antigen-specific T cells, The Journal Of Experimental Medicine, Feb 14, 2019.
https://www.meta.org/papers/gs–coupled-receptor-signaling-and-sleep-regulate/30755455

התפקיד המרכזי של השינה בהתמודדות עם קורונה

בתקופת זו, בה הציבור הישראלי נאלץ להתמודד מול וירוס הקורונה (COVID-19), על שלל השפעותיו המזיקות בתחומי הבריאות והכלכלה, חשוב להתעדכן וללמוד מתוך הידוע לנו, כיצד ניתן לשפר את היכולת להתגונן בפניו. 

 

במאמר זה נעמוד על החשיבות הרבה של שינה תקינה בהתמודדות עם וירוס הקורונה.

 

המערכת החיסונית

אנו נחשפים באופן תדיר לתכנים ומסרים באמצעי המדיה השונים אודות חשיבות השמירה על כללי הגיינה בסיסיים ובהם שמירה על מרחק, לבישת מסיכות הגנה, שטיפת ידיים במים וסבון, ניקוי משטחים וכיוצ”ב. לכולנו ברור כי לנקיטת אמצעים אלה יש חשיבות בהפחתת ממדי התפשטות הווירוס והפחתת הסכנה להידבקות.

 

 

בנוסף אנו אנו יודעים שמערכת חיסונית תקינה, מאפשרת התמודדות טובה ויעילה יותר עם וירוסים ומחלות והתאוששות מהירה יותר. סקירת ספרות, מנובמבר 2020, של חוקרים מבנגלדש (1) סוקר את ההגנה שנותנת המערכת החיסונית מפני נגיף ה- COVID-19 וכן נותן המלצות לשיפורה באמצעות מזונות שיש לצרוך ו/או להימנע, ביצוע פעילות גופנית סדירה והקפדה על שינה נאותה.

 

שינה נאותה והתמודדות עם קורונה

מנתונים רשמיים, נכון לתחילת ספטמבר 2021, ידוע בעולם על קרוב ל-220 מיליון חולים בקורונה ויותר מ 4.5 מיליון מתים. איננו יודעים עד מתי תמשך המגיפה ואילו וריאטנטים עלולים להתפרץ.

 

יש לציין כי שינה תקינה אינה תרופה לווירוס, אולם היא יכולה לשפר, יחד עם גורמים חיוניים נוספים, את מערכת החיסון הטבעית של הגוף. על מנת להבין את הסיבות לחשיבות השינה בהתמודדות עם הקורונה, ננסה להבין את ההשפעה של השינה על המערכת החיסונית.

 

פעולת המערכת החיסונית

ודאי תהיתם מדוע אתם ישנים יותר בזמן מחלה? התשובה היא ששינה פועלת ישירות על מערכת החיסון ומאפשרת לגוף להתמודד עם זיהומים וחיידקים. בנוספת מסייעת השינה למניעת שינויים בגוף, כמו מוטציה של תאים.

 

ידוע לנו שמערכת החיסון מזהה חיידקים, וירוסים, טפילים ופטריות (פתוגנים) ופועלת על מנת לנטרל את השפעתם המזיקה תוך יצירת נוגדנים ספציפיים. זו גם פעולת החיסונים. יצירת נוגדן והפעלה של התגובה החיסונית שמשמידה את המזיק.

 

השפעת השינה

המערכת החיסונית בגוף בריא, שבו כל המערכות שלו פועלות באופן תקין, מסוגלת להתמודד ביתר יעילות עם מחלות ומזיקים. הסיבה לכך שהמערכת החיסונית מקושרת למערכת העצבים המרכזית (כוללת את המוח וחוט השדרה) ולכן לחץ נפשי (סטרס) וחוסר שינה עלולים להשפיע על תפקודה התקין ויכולתה להתאושש ולייצר נוגדנים מתאימים.

 

שינה וייצור לימפוציטים מסוג T

לימפוציטים מסוג T (תאי T) הם סוג של תאי דם לבנים, הממלאים פונקציות מגוונות וחיוניות במערכת החיסון התומכים בתקיפה וחיסול תאים מזיקים. מחקר מפברואר 2019 (2), מצביע על השינה כגורם שביכולתו להגביר את היעילות של לימפוציטים מסוג T להילחם בפתוגנים.

 

בקרב משתתפים שישנו בין 7 ל-8 שעות רצופות נצפתה פעילות מוגברת יותר של לימפוציטים מסוג T בהשוואה למשתתפים שישנו בין 5 ל-6 שעות, שאצלם נצפתה ירידה ניכרת בתפקוד, פעילות וזמן התגובה של הלימפוציטים מסוג T.

 

שינה ויצירת ציטוקינים

שינה תקינה מגבירה את משך הזמן של התגובה החיסונית. שינה תקינה ומועילה כוללת את 4 השלבים: החל משלב הירדמות, דרך שלבי השינה הקלה והעמוקה וכלה בשלב שינה עמוקה עם גלי מוח איטיים. שני השלבים האחרונים ובעיקר האחרון נקראים גם “שינה משקמת”.

 

למעשה, כל שלב שינה אחראי על ביצוע פעילויות ספציפיות וחיוניות, כאשר אחת הפעולות הללו היא יצירת ציטוקינים, שהם חלבונים קטנים המקשרים בין תאי הרקמות בגופנו ובין תאי מערכת החיסון ומסייעים לגוף להגיב ביעילות לפתוגנים מזיקים וליצור נוגדנים ספציפיים.

 

שנת לילה תקינה, חיונית ליצירת ציטוקינים, ונמשכת בממוצע 7-9 שעות. בזמן זה גופנו עובר את כל ארבעת שלבי השינה, לפחות 5 פעמים במהלך הלילה. כאמור, מדובר בחלבון קטן והמהווה את אחד המרכיבים החיוניים למלחמה בפתוגנים מזיקים.

 

ביבליוגרפיה

1. Immune response in COVID-19: A review, Mohammad Asaduzzaman Chowdhury,a,⁎ Nayem Hossain,b Mohammod Abul Kashem,c Md. Abdus Shahid,d and Ashraful Alame, 2020 Nov; 13(11): 1619–1629.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7359800/

2. Gαs -coupled receptor signaling and sleep regulate integrin activation of human antigen-specific T cells, Gαs -coupled receptor signaling and sleep regulate integrin activation of human antigen-specific T cells, The Journal Of Experimental Medicine, Feb 14, 2019.
https://www.meta.org/papers/gs–coupled-receptor-signaling-and-sleep-regulate/30755455

מאמרים אחרונים

הוסיפו תגובה חדשה

avatar
  הרשמה  
הודעה על