האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

חוסר שינה: תסמינים, השפעות ונזקים – חלק א

חוסר שינה זמני או ממושך, עלול להוביל למספר תסמינים אופייניים. חלקם בעלי השפעות שליליות בטווח הקצר וחלקם ארוכי טווח. התסמינים האופייניים נעים בין הצפוי והמוכר, למשל עייפות, ובין תסמינים חמורים יותר כמו הזיות, כאבים, בלבול וקשיי זיכרון.

 

ההשפעות של מחסור שינה יכולות להיות ירידה בערנות, שינה מוגזמת במהלך היום, פגיעה בביצוע מטלות יום יומיות ואף נזקים בריאותיים חמורים בטווח הארוך – למשל השמנה וסוכרת.

 

ההשפעה של חוסר שינה

 

תסמינים: סיווג דרגת החומרה

מספר שעות השינה הנדרש, על מנת להישמר בצד הבטוח, שונה בין אנשים שונים. בכל מקרה מניעת שינה הנדרשת לגוף, תוביל בהכרח לתסמינים, השפעות ונזקים עליהם נעמוד בהמשך המאמר.

 

דרגת החומרה של תסמיני חוסר שינה תלויה ב-2 גורמים:

 

1. זמן ותקופת העירות (חוסר שינה)

לצורך הדוגמה, החלטתם להישאר ערים, באופן חד פעמי, שעה נוספת בלילה – כדי לצפות בפרק מותח במיוחד של סדרה פופולרית. התוצאה היא שישנתם רק 6 שעות במקום 7. התוצאה של סיטואציה זו תהיה פחות חמורה בהשוואה למצב שבו הצלחתם לישון רק 4 שעות (במקום 7). יתר על כן, כשמדובר במצב בו אתם ישנים רק 4 שעות דרך קבע.

 

2. שינוי בעוצמת התסמינים בהתאם לשעון הביולוגי

כיוון שישנו מתאם ברור בין עוצמת התסמינים של חוסר שינה והשעון הביולוגי שלך, הסימפטומים יחמירו, ביתר שאת, בזמנים שבהם הייתם אמורים לישון באופן טבעי. מצב זה עלול להיות בולט יותר כאשר הזמן הטבעי לשינה הוא במהלך היום – למשל בצהריים או אחר הצהריים.

 

תסמינים של מחסור שינה

ישנוניות / עייפות

באופן טבעי ומובן, התסמין הנפוץ ביותר של חוסר שינה הוא עייפות, נמנום ורצון עז לישון. תסמינים שמלווים הרגשה זו הם הם תחושה עמוקה ולא רגילה, בכל הגוף, של עייפות. הרבה משתמשים במילה עייפות גם על מנת לתאר את תחושת העייפות בשרירים הגורמת לתחושת חוסר נוחות.

 

 

מדידה אובייקטיבית

במצב זה תוכלו להירדם מהר יותר. אצל הנוטים להירדם במהירות אמור להיות חביון שינה קצר (הזמן במיטה לאחר כיבוי שאורות שלוקח להירדם). ניתן למדוד זאת אובייקטיבית באמצעות מבחן שינה הנקרא MSLT, אשר בנוסף ליכולתו לזהות מצבים של חוסר שינה, מסוגל להוות סמן להרגשת עייפות או ישנוניות בשעות היום הקשורה להפרעות שינה, כמו דום נשימה בשינה שאינו מטופל ונרקולפסיה.

 

מניעת שינה כטיפול

מצד שני, להגבלת שעות שינה ותחושת הישנוניות לאחר מכן יכולה לשמש לצורך טיפול. במצבים מסוימים, למשל באנשים עם נדודי שינה, הישנוניות היא תוצאה רצויה. מדוע? כיוון שהגבלת הזמן שבו מותר לישון והרצון העז לישון, משפרים את הקושי להירדם ו/או להישאר במצב שינה – שהם המאפיינים של נדודי השינה

 

קשיי ריכוז וביצוע מטלות

היכולת שלנו להיות קשובים לסובב אותנו, דורשת מוח שקיבל מנוחה. במצב של חוסר שינה, מתפתחת, באופן בלתי נמנע, פגיעה ביכולת הריכוז. פגיעה זו יכולה להיות חמורה עד כדי כך שאפילו היכולת של האנשים הסובלים מחוסר שינה כרוני לזהות אצלם את הירידה הזו בריכוז נפגמת. הירידה בריכוז ובערנות עלולה להוביל לשגיאות בביצוע מטלות, לתאונות שונות ולביצועים ירודים.

 

גירעונות מצטברים

מחקרים הדגימו כי הגבלת שינה כרונית מובילה ל”גירעונות” מצטברים ביכולת הביצוע. למשל, בקרב אנשים עם פחות משבע שעות שינה בלילה, נצפו ליקויים בביצועים הקוגניטיביים שהצטברו עד לרמה של אנשים שלא ישנו כלל במשך יום או יומיים. פגיעה זו ביכולות דומה מאוד לזו שמתרחשת בשל הרעלת אלכוהול.

 

סקירת ספרות (1) ממצה בעניין ההשפעה על ביצועים קוגניטיביים, בוצעה בשנת 2007 בידי חוקרים מפינלנד.

 

זמני תגובה והסתגלות

התוצאה עלולה להיות ירידה בזמני תגובה ועלייה בסיכון לתאונות רכב. כמו כן גורם לפגיעה בעבודה. מחסור שינה בקרב רופאים, עלול להוביל לשגיאות שתעלינה בחיי אדם. קיימות אף ידיעות על כך שיש לכך קשר חלקי לאסון שאירע בכור הגרעיני בצ’רנוביל לפני מספר עשורים.

 

קיימים מספר שינויים אינדיבידואלים הקשורים למחסור שינה. כמו כן הסף להיווצרות הליקויים עשוי להשתנות. אין עדות לכך שניתן להסתגל לחוסר שינה. חמור מכך, כאשר מתרחשת הפגיעה, לא בטוח שהאדם יוכל להבין ולזהות אותה.

 

 

הפרעות זיכרון וחשיבה

לשינה יש השפעה משמעותית על יכולת החשיבה ועיבוד הזיכרונות. חסר שינה, עלול לפגוע ביכולת קוגניטיביות אלו. כמו כן עלולות להתפתח בעיות נוספות עם פונקציות בעלות חשיבות רבה יותר כמו היכולת לתכנן, לארגן ולקבל החלטות רציונליות.

 

ריכוז

התסמין השכיח ביותר של חוסר שינה, קשור לפגיעה בריכוז והיכולת לשים לב לסביבה. שלב מתקדם יותר, יהיה פגיעה בזיכרון קצר טווח. כנראה שזו תוצאה של הירידה ביכולת לשים לב, אולם הקושי עלול להשתרע מעבר לכך.

 

עיבוד זיכרון ויכולת למידה

כאמור, לשינה יש חלק מרכזי בעיבוד הזיכרון. כלומר, תהליך השינה עוזר לנו לאחד את האירועים וההתרחשויות במהלך היום, לגבש ולזכור דברים חשובים. מחקרים מצאו שיש לשינה תפקיד מרכזי ביכולת הלמידה. פגיעה בשינה, תגרום בהכרח לפגיעה בתהליכים הללו.

 

פונקציה ביצועית

קיימים אלמנטים נוספים של חיבה שמושפעים מחוסר שינה. בעיקר אלמנטים שקשורי לאונה הקדמית שבמוח. הפונקציות הללו יותר מתוחכמות, ולפגיעה בהם יכולה להיות יותר תוצאתית. אחת הקטגוריות של האלמנטים הללו מכונה פונקציה מבצעת או ביצועית.

 

מחסור שינה יכול לגרום לפגיעה בפונקציה הביצועית. הביטויים לכך עלולים להיות: לקיחת סיכונים מוגברת, תכנון לקוי, יכולת פגומה להחליט על סדרי עדיפויות, פגיעה ביכולת הארגון, התמקדות בהישגים קצרי טווח ושיפוט לקוי.

 

יכולת השיפוט

האחרון, שיפוט לקוי, עלול להיות חריג באופן בולט עד כדי ביצוע בחירות והחלטות שאינן מתאימות ל”הגיון הבריא” של האדם. יתר על כן, וכפי שתואר לעיל, ייתכן שהאדם אף לא יבחין בליקוי ובקשר שלו לחוסר שינה.

 

מידע נוסף והמשך קריאהלחצו לקריאת
המשך המאמר – חלק ב

 

ביבליוגרפיה

1. Paula Alhola and Päivi Polo-Kantola, Sleep deprivation: Impact on cognitive performance. PubMed, 2007 Oct; 3(5): 553–567

חוסר שינה: תסמינים, השפעות ונזקים – חלק א

חוסר שינה זמני או ממושך, עלול להוביל למספר תסמינים אופייניים. חלקם בעלי השפעות שליליות בטווח הקצר וחלקם ארוכי טווח. התסמינים האופייניים נעים בין הצפוי והמוכר, למשל עייפות, ובין תסמינים חמורים יותר כמו הזיות, כאבים, בלבול וקשיי זיכרון.

 

ההשפעות של מחסור שינה יכולות להיות ירידה בערנות, שינה מוגזמת במהלך היום, פגיעה בביצוע מטלות יום יומיות ואף נזקים בריאותיים חמורים בטווח הארוך – למשל השמנה וסוכרת.

 

תסמינים: סיווג דרגת החומרה

מספר שעות השינה הנדרש, על מנת להישמר בצד הבטוח, שונה בין אנשים שונים. בכל מקרה מניעת שינה הנדרשת לגוף, תוביל בהכרח לתסמינים, השפעות ונזקים עליהם נעמוד בהמשך המאמר.

 

ההשפעה של חוסר שינהדרגת החומרה של תסמיני חוסר שינה תלויה ב-2 גורמים:

 

1. זמן ותקופת העירות (חוסר שינה)

לצורך הדוגמה, החלטתם להישאר ערים, באופן חד פעמי, שעה נוספת בלילה – כדי לצפות בפרק מותח במיוחד של סדרה פופולרית. התוצאה היא שישנתם רק 6 שעות במקום 7.

 

התוצאה של סיטואציה זו תהיה פחות חמורה בהשוואה למצב שבו הצלחתם לישון רק 4 שעות (במקום 7). יתר על כן, כשמדובר במצב בו אתם ישנים רק 4 שעות דרך קבע.

 

2. שינוי בעוצמת התסמינים בהתאם לשעון הביולוגי

כיוון שישנו מתאם ברור בין עוצמת התסמינים של חוסר שינה והשעון הביולוגי שלך, הסימפטומים יחמירו, ביתר שאת, בזמנים שבהם הייתם אמורים לישון באופן טבעי. מצב זה עלול להיות בולט יותר כאשר הזמן הטבעי לשינה הוא במהלך היום – למשל בצהריים או אחר הצהריים.

 

תסמינים של מחסור שינה

ישנוניות / עייפות

באופן טבעי ומובן, התסמין הנפוץ ביותר של חוסר שינה הוא עייפות, נמנום ורצון עז לישון. תסמינים שמלווים הרגשה זו הם הם תחושה עמוקה ולא רגילה, בכל הגוף, של עייפות. הרבה משתמשים במילה עייפות גם על מנת לתאר את תחושת העייפות בשרירים הגורמת לתחושת חוסר נוחות.

 

מדידה אובייקטיבית

במצב זה תוכלו להירדם מהר יותר. אצל הנוטים להירדם במהירות אמור להיות חביון שינה קצר (הזמן במיטה לאחר כיבוי שאורות שלוקח להירדם). ניתן למדוד זאת אובייקטיבית באמצעות מבחן שינה הנקרא MSLT, אשר בנוסף ליכולתו לזהות מצבים של חוסר שינה, מסוגל להוות סמן להרגשת עייפות או ישנוניות בשעות היום הקשורה להפרעות שינה, כמו דום נשימה בשינה שאינו מטופל ונרקולפסיה.

 

מניעת שינה כטיפול

מצד שני, להגבלת שעות שינה ותחושת הישנוניות לאחר מכן יכולה לשמש לצורך טיפול. במצבים מסוימים, למשל באנשים עם נדודי שינה, הישנוניות היא תוצאה רצויה. מדוע? כיוון שהגבלת הזמן שבו מותר לישון והרצון העז לישון, משפרים את הקושי להירדם ו/או להישאר במצב שינה – שהם המאפיינים של נדודי השינה

 

קשיי ריכוז וביצוע מטלות

היכולת שלנו להיות קשובים לסובב אותנו, דורשת מוח שקיבל מנוחה. במצב של חוסר שינה, מתפתחת, באופן בלתי נמנע, פגיעה ביכולת הריכוז. פגיעה זו יכולה להיות חמורה עד כדי כך שאפילו היכולת של האנשים הסובלים מחוסר שינה כרוני לזהות אצלם את הירידה הזו בריכוז נפגמת. הירידה בריכוז ובערנות עלולה להוביל לשגיאות בביצוע מטלות, לתאונות שונות ולביצועים ירודים.

 

גירעונות מצטברים

מחקרים הדגימו כי הגבלת שינה כרונית מובילה ל”גירעונות” מצטברים ביכולת הביצוע. למשל, בקרב אנשים עם פחות משבע שעות שינה בלילה, נצפו ליקויים בביצועים הקוגניטיביים שהצטברו עד לרמה של אנשים שלא ישנו כלל במשך יום או יומיים. פגיעה זו ביכולות דומה מאוד לזו שמתרחשת בשל הרעלת אלכוהול.  סקירת ספרות (1) ממצה בעניין ההשפעה על ביצועים קוגניטיביים, בוצעה בשנת 2007 בידי חוקרים מפינלנד.

 

זמני תגובה והסתגלות

התוצאה עלולה להיות ירידה בזמני תגובה ועלייה בסיכון לתאונות רכב. כמו כן גורם לפגיעה בעבודה. מחסור שינה בקרב רופאים, עלול להוביל לשגיאות שתעלינה בחיי אדם. קיימות אף ידיעות על כך שיש לכך קשר חלקי לאסון שאירע בכור הגרעיני בצ’רנוביל לפני מספר עשורים.

 

קיימים מספר שינויים אינדיבידואלים הקשורים למחסור שינה. כמו כן הסף להיווצרות הליקויים עשוי להשתנות. אין עדות לכך שניתן להסתגל לחוסר שינה. חמור מכך, כאשר מתרחשת הפגיעה, לא בטוח שהאדם יוכל להבין ולזהות אותה.

 

הפרעות זיכרון וחשיבה

לשינה יש השפעה משמעותית על יכולת החשיבה ועיבוד הזיכרונות. חסר שינה, עלול לפגוע ביכולת קוגניטיביות אלו. כמו כן עלולות להתפתח בעיות נוספות עם פונקציות בעלות חשיבות רבה יותר כמו היכולת לתכנן, לארגן ולקבל החלטות רציונליות.

 

ריכוז

התסמין השכיח ביותר של חוסר שינה, קשור לפגיעה בריכוז והיכולת לשים לב לסביבה. שלב מתקדם יותר, יהיה פגיעה בזיכרון קצר טווח. כנראה שזו תוצאה של הירידה ביכולת לשים לב, אולם הקושי עלול להשתרע מעבר לכך.

 

עיבוד זיכרון ויכולת למידה

כאמור, לשינה יש חלק מרכזי בעיבוד הזיכרון. כלומר, תהליך השינה עוזר לנו לאחד את האירועים וההתרחשויות במהלך היום, לגבש ולזכור דברים חשובים. מחקרים מצאו שיש לשינה תפקיד מרכזי ביכולת הלמידה. פגיעה בשינה, תגרום בהכרח לפגיעה בתהליכים הללו.

 

פונקציה ביצועית

קיימים אלמנטים נוספים של חיבה שמושפעים מחוסר שינה. בעיקר אלמנטים שקשורי לאונה הקדמית שבמוח. הפונקציות הללו יותר מתוחכמות, ולפגיעה בהם יכולה להיות יותר תוצאתית. אחת הקטגוריות של האלמנטים הללו מכונה פונקציה מבצעת או ביצועית.

 

מחסור שינה יכול לגרום לפגיעה בפונקציה הביצועית. הביטויים לכך עלולים להיות: לקיחת סיכונים מוגברת, תכנון לקוי, יכולת פגומה להחליט על סדרי עדיפויות, פגיעה ביכולת הארגון, התמקדות בהישגים קצרי טווח ושיפוט לקוי.

 

יכולת השיפוט

האחרון, שיפוט לקוי, עלול להיות חריג באופן בולט עד כדי ביצוע בחירות והחלטות שאינן מתאימות ל”הגיון הבריא” של האדם. יתר על כן, וכפי שתואר לעיל, ייתכן שהאדם אף לא יבחין בליקוי ובקשר שלו לחוסר שינה.

 

מידע נוסף והמשך קריאהלחצו לקריאת
המשך המאמר – חלק ב

 

ביבליוגרפיה

1. Paula Alhola and Päivi Polo-Kantola, Sleep deprivation: Impact on cognitive performance. PubMed, 2007 Oct; 3(5): 553–567.

מאמרים אחרונים

הוסיפו תגובה חדשה

avatar
  הרשמה  
הודעה על
error

המידע יכול לעזור למישהו שאתם מכירים? שתפו את הדף...