האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

חוסר שינה – תסמינים, השפעות ונזקים

חוסר שינה, בין אם בטווח הקצר או הארוך, עלול להוביל למספר תסמינים אופייניים. חלקם בעלי השפעות ונזקים קצרי וארוכי טווח. התסמינים האופייניים נעים בין הצפוי והמוכר, למשל עייפות, ובין תסמינים חמורים יותר כמו הזיות, כאבים, בלבול וקשיי זיכרון.

 

ההשפעות של חוסר שינה יכולות להיות ירידה בערנות, שינה מוגזמת במהלך היום, פגיעה בביצוע המטלות היום יומיות ונזקים בריאותיים בטווח הארוך – למשל השמנה וסוכרת.

 

תסמינים של מחסור שינה

תסמינים שכיחים וחומרתם

מספר שעות השינה, הנדרש על מנת להישמר בצד הבטוח, שונה בין אנשים שונים. בכל מקרה מניעת שינה מהדרוש לגוף, תוביל בהכרח לתסמינים, השפעות ונזקים עליהם נעמוד בהמשך המאמר.

 

דרגת החומרה של תסמיני חוסר שינה תלויה ב-2 גורמים:

 

1. זמן ותקופת העירות (חוסר שינה)

למשל במידה ואתם נשארים, באופן חד פעמי, ערים שעה נוספת – כדי לצפות בסרט אהוב, ולכן ישנים רק 6 שעות במקום 7, הרי שהתוצאה תהיה פחות חמורה בהשוואה למצב שבו הצלחתם לישון רק 4 שעות (במקום 7).

 

יתר על כן, כשמדובר במצב בו אתם ישנים רק 4 שעות דרך קבע.

 

2. שינוי בעוצמת התסמינים בהתאם לשעון הביולוגי

כיוון שישנו מתאם ברור בין עוצמת התסמינים של חוסר שינה והשעון הביולוגי שלך, הסימפטומים יחמירו, ביתר שאת, בזמנים שבהם הייתם אמורים לישון באופן טבעי. מצב זה עלול להיות בולט יותר כאשר הזמן הטבעי לשינה הוא במהלך היום, למשל בצהריים או אחר הצהריים.

 

חוסר שינה: תסמינים

ישנוניות / עייפות

באופן טבעי ומובן, התסמין הנפוץ ביותר של חוסר שינה הוא עייפות, נמנום ורצון עז לישון. תסמינים שמלווים הרגשה זו הם הם תחושה עמוקה ולא רגילה, בכל הגוף, של עייפות. הרבה משמשים במילה עייפות על מנת לתאר את תחושת העייפות בשרירים הגורמת לתחושת חוסר נוחות.

 

במצב זה תוכלו להירדם מהר יותר. אצל הנוטים להירדם במהירות אמור להיות חביון שינה קצר (הזמן במיטה לאחר כיבוי שאורות שלוקח להירדם). ניתן למדוד זאת אובייקטיבית באמצעות מבחן שינה הנקרא MSLT, אשר בנוסף ליכולתו לזהות מצבים של חוסר שינה, מסוגל להוות סמן להרגשת עייפות או ישנוניות בשעות היום הקשורה להפרעות שינה, כמו דום נשימה בשינה שאינו מטופל ונרקולפסיה.

 

מצד שני, להגבלת שעות שינה ותחושת הישנוניות לאחר מכן יכולה לשמש לצורך טיפול. במצבים מסוימים, למשל אנשים עם אינסומניה (נדודי שינה), הישנוניות היא תוצאה רצויה. מדוע? הגבלת הזמן שבו מותר לישון והרצון העז לישון, משפרים את הקושי להירדם ו/או להישאר במצב שינה – שהם המאפיינים של אינסומניה.

 

נזקים של חוסר שינה

קשיי ריכוז וביצוע מטלות

היכולת שלנו להיות קשובים לסובב אותנו, דורשת מוח שקיבל מנוחה. במצב של חוסר שינה, מתפתחת, באופן בלתי נמנע, פגיעה ביכולת הריכוז. פגיעה זו יכולה להיות חמורה עד כדי כך שהיכולת של אנשים הסובלים מחוסר שינה כרוני לזהות את הירידה הזו בריכוז נפגמת. הירידה בריכוז ובערנות עלולה להוביל לשגיאות בביצוע מטלות, לתאונות שונות ולביצועים ירודים.

 

מחקרים הדגימו כי הגבלת שינה כרונית מובילה ל”גירעונות” מצטברים ביכולת הביצוע. למשל, בקרב אנשים עם פחות משבע שעות שינה בלילה, נצפו ליקויים בביצועים הקוגניטיביים שהצטברו עד לרמה של אנשים שלא ישנו כלל במשך יום או יומיים. פגיעה זו ביכולות דומה מאוד לזו שמתרחשת בשל הרעלת אלכוהול.

 

התוצאה עלולה להיות ירידה בזמני תגובה ועלייה בסיכון לתאונות רכב. כמו כן גורם לפגיעה בעבודה. מחסור שינה בקרב רופאים, עלול להוביל לשגיאות שתעלינה בחיי אדם. קיימות ידיעות על כך שיש לכך קשר חלקי לאסון שאירע בכור הגרעיני בצ’רנוביל לפני מספר עשורים.

 

קיימים מספר שינויים אינדיבידואלים הקשורים למחסור שינה. כמו כן הסף להיווצרות הליקויים עשוי להשתנות. אין עדות לכך שניתן להסתגל לחוסר שינה. וחמור מכך, כאשר מתרחשת הפגיעה, לא בטוח שהאדם יוכל להבין ולזהות אותה.

 

הפרעות זיכרון וחשיבה

לשינה יש השפעה משמעותית על יכולת החשיבה ועיבוד הזיכרונות. חסר שינה, עלול לפגוע ביכולת קוגניטיביות אלו. כמו כן עלולות להתפתח בעיות נוספות עם פונקציות בעלות חשיבות רבה יותר כמו היכולת לתכנן, לארגן ולקבל החלטות רציונליות.

 

התסמין השכיח ביותר של חוסר שינה, קשור לפגיעה בריכוז והיכולת לשים לב לסביבה. שלב מתקדם יותר, יהיה פגיעה בזיכרון קצר טווח. כנראה שזו תוצאה של הירידה ביכולת לשים לב, אולם הקושי עלול להשתרע מעבר לכך.

כאמור, לשינה יש חלק מרכזי בעיבוד הזיכרון. כלומר, תהליך השינה עוזר לנו לאחד את האירועים וההתרחשויות במהלך היום, לגבש ולזכור דברים חשובים. מחקרים מצאו שיש לשינה תפקיד מרכזי ביכולת הלמידה. פגיעה בשינה, תגרום בהכרח לפגיעה בתהליכים הללו.

 

קיימים אלמנטים נוספים של חיבה שמושפעים מחוסר שינה. בעיקר אלמנטים שקשורי לאונה הקדמית שבמוח. הפונקציות הללו יותר מתוחכמות, ולפגיעה בהם יכולה להיות יותר תוצאתית. אחת הקטגוריות של האלמנטים הללו מכונה פונקציה מבצעת או ביצועית.

 

מחסור שינה יכול לגרום לפגיעה בפונקציה הביצועית. הביטויים לכך עלולים להיות: לקיחת סיכונים מוגברת, תכנון לקוי, יכולת פגומה להחליט על סדרי עדיפויות, פגיעה ביכולת הארגון, התמקדות בהישגים קצרי טווח ושיפוט לקוי.

 

האחרון, שיפוט לקוי, עלול להיות חריג באופן בולט עד כדי ביצוע בחירות והחלטות שאינן מתאימות ל”הגיון הבריא” של האדם. יתר על כן, וכפי שתואר לעיל, ייתכן שהאדם אף לא יבחין בליקוי ובקשר שלו לחוסר שינה.

 

להמשך המאמר – חלק ב

חוסר שינה – תסמינים, השפעות ונזקים

חוסר שינה, בין אם בטווח הקצר או הארוך, עלול להוביל למספר תסמינים אופייניים. חלקם בעלי השפעות ונזקים קצרי וארוכי טווח. התסמינים האופייניים נעים בין הצפוי והמוכר, למשל עייפות, ובין תסמינים חמורים יותר כמו הזיות, כאבים, בלבול וקשיי זיכרון.

 

ההשפעות של חוסר שינה יכולות להיות ירידה בערנות, שינה מוגזמת במהלך היום, פגיעה בביצוע המטלות היום יומיות ונזקים בריאותיים בטווח הארוך – למשל השמנה וסוכרת.

 

תסמינים של מחסור שינהתסמינים שכיחים וחומרתם

מספר שעות השינה, הנדרש על מנת להישמר בצד הבטוח, שונה בין אנשים שונים. בכל מקרה מניעת שינה מהדרוש לגוף, תוביל בהכרח לתסמינים, השפעות ונזקים עליהם נעמוד בהמשך המאמר.

 

דרגת החומרה של תסמיני חוסר שינה תלויה ב-2 גורמים:

 

1. זמן ותקופת העירות (חוסר שינה)

למשל במידה ואתם נשארים, באופן חד פעמי, ערים שעה נוספת – כדי לצפות בסרט אהוב, ולכן ישנים רק 6 שעות במקום 7, הרי שהתוצאה תהיה פחות חמורה בהשוואה למצב שבו הצלחתם לישון רק 4 שעות (במקום 7).

 

יתר על כן, כשמדובר במצב בו אתם ישנים רק 4 שעות דרך קבע.

 

2. שינוי בעוצמת התסמינים בהתאם לשעון הביולוגי

כיוון שישנו מתאם ברור בין עוצמת התסמינים של חוסר שינה והשעון הביולוגי שלך, הסימפטומים יחמירו, ביתר שאת, בזמנים שבהם הייתם אמורים לישון באופן טבעי. מצב זה עלול להיות בולט יותר כאשר הזמן הטבעי לשינה הוא במהלך היום, למשל בצהריים או אחר הצהריים.

 

חוסר שינה: תסמינים

ישנוניות / עייפות

באופן טבעי ומובן, התסמין הנפוץ ביותר של חוסר שינה הוא עייפות, נמנום ורצון עז לישון. תסמינים שמלווים הרגשה זו הם הם תחושה עמוקה ולא רגילה, בכל הגוף, של עייפות. הרבה משמשים במילה עייפות על מנת לתאר את תחושת העייפות בשרירים הגורמת לתחושת חוסר נוחות.

 

במצב זה תוכלו להירדם מהר יותר. אצל הנוטים להירדם במהירות אמור להיות חביון שינה קצר (הזמן במיטה לאחר כיבוי שאורות שלוקח להירדם). ניתן למדוד זאת אובייקטיבית באמצעות מבחן שינה הנקרא MSLT, אשר בנוסף ליכולתו לזהות מצבים של חוסר שינה, מסוגל להוות סמן להרגשת עייפות או ישנוניות בשעות היום הקשורה להפרעות שינה, כמו דום נשימה בשינה שאינו מטופל ונרקולפסיה.

 

מצד שני, להגבלת שעות שינה ותחושת הישנוניות לאחר מכן יכולה לשמש לצורך טיפול. במצבים מסוימים, למשל אנשים עם אינסומניה (נדודי שינה), הישנוניות היא תוצאה רצויה. מדוע? הגבלת הזמן שבו מותר לישון והרצון העז לישון, משפרים את הקושי להירדם ו/או להישאר במצב שינה – שהם המאפיינים של אינסומניה.

 

קשיי ריכוז וביצוע מטלות

היכולת שלנו להיות קשובים לסובב אותנו, דורשת מוח שקיבל מנוחה. במצב של חוסר שינה, מתפתחת, באופן בלתי נמנע, פגיעה ביכולת הריכוז. נזקים של חוסר שינהפגיעה זו יכולה להיות חמורה עד כדי כך שהיכולת של אנשים הסובלים מחוסר שינה כרוני לזהות את הירידה הזו בריכוז נפגמת. הירידה בריכוז ובערנות עלולה להוביל לשגיאות בביצוע מטלות, לתאונות שונות ולביצועים ירודים.

 

מחקרים הדגימו כי הגבלת שינה כרונית מובילה ל”גירעונות” מצטברים ביכולת הביצוע. למשל, בקרב אנשים עם פחות משבע שעות שינה בלילה, נצפו ליקויים בביצועים הקוגניטיביים שהצטברו עד לרמה של אנשים שלא ישנו כלל במשך יום או יומיים. פגיעה זו ביכולות דומה מאוד לזו שמתרחשת בשל הרעלת אלכוהול.

 

התוצאה עלולה להיות ירידה בזמני תגובה ועלייה בסיכון לתאונות רכב. כמו כן גורם לפגיעה בעבודה. מחסור שינה בקרב רופאים, עלול להוביל לשגיאות שתעלינה בחיי אדם. קיימות ידיעות על כך שיש לכך קשר חלקי לאסון שאירע בכור הגרעיני בצ’רנוביל לפני מספר עשורים.

 

קיימים מספר שינויים אינדיבידואלים הקשורים למחסור שינה. כמו כן הסף להיווצרות הליקויים עשוי להשתנות. אין עדות לכך שניתן להסתגל לחוסר שינה. וחמור מכך, כאשר מתרחשת הפגיעה, לא בטוח שהאדם יוכל להבין ולזהות אותה.

 

הפרעות זיכרון וחשיבה

לשינה יש השפעה משמעותית על יכולת החשיבה ועיבוד הזיכרונות. חסר שינה, עלול לפגוע ביכולת קוגניטיביות אלו. כמו כן עלולות להתפתח בעיות נוספות עם פונקציות בעלות חשיבות רבה יותר כמו היכולת לתכנן, לארגן ולקבל החלטות רציונליות.

 

התסמין השכיח ביותר של חוסר שינה, קשור לפגיעה בריכוז והיכולת לשים לב לסביבה. שלב מתקדם יותר, יהיה פגיעה בזיכרון קצר טווח. כנראה שזו תוצאה של הירידה ביכולת לשים לב, אולם הקושי עלול להשתרע מעבר לכך.

 

כאמור, לשינה יש חלק מרכזי בעיבוד הזיכרון. כלומר, תהליך השינה עוזר לנו לאחד את האירועים וההתרחשויות במהלך היום, לגבש ולזכור דברים חשובים. מחקרים מצאו שיש לשינה תפקיד מרכזי ביכולת הלמידה. פגיעה בשינה, תגרום בהכרח לפגיעה בתהליכים הללו.

 

קיימים אלמנטים נוספים של חיבה שמושפעים מחוסר שינה. בעיקר אלמנטים שקשורי לאונה הקדמית שבמוח. הפונקציות הללו יותר מתוחכמות, ולפגיעה בהם יכולה להיות יותר תוצאתית. אחת הקטגוריות של האלמנטים הללו מכונה פונקציה מבצעת או ביצועית.

 

מחסור שינה יכול לגרום לפגיעה בפונקציה הביצועית. הביטויים לכך עלולים להיות: לקיחת סיכונים מוגברת, תכנון לקוי, יכולת פגומה להחליט על סדרי עדיפויות, פגיעה ביכולת הארגון, התמקדות בהישגים קצרי טווח ושיפוט לקוי.

 

האחרון, שיפוט לקוי, עלול להיות חריג באופן בולט עד כדי ביצוע בחירות והחלטות שאינן מתאימות ל”הגיון הבריא” של האדם. יתר על כן, וכפי שתואר לעיל, ייתכן שהאדם אף לא יבחין בליקוי ובקשר שלו לחוסר שינה.

 

להמשך המאמר – חלק ב

מאמרים אחרונים

הוסיפו תגובה חדשה

avatar
  הרשמה  
הודעה על