האתר הגדול והנצפה בישראל בתחום הפרעות שינה

שינויים ברצף ואיכות השינה לאחר פרישה מעבודה

 

אנשים לאחר פרישה מעבודה, ישנים בממוצע 20 דקות יותר מאשר לפני פרישתם. בנוסף חל שיפור באיכות השינה שלהם. הם חווים פחות יקיצות בוקר מוקדמות או שינה לא בריאה, בניגוד לשנות העבודה האחרונות שלהם.

 

בעיות שינה בקשישים ומבוגרים

צוות המחקר

המחקר בוצע במשותף על ידי חוקרים מאוניברסיטת טורקו, פינלנד, בשיתוף אוניברסיטת הלסינקי, המכון הפינלנדי לבריאות תעסוקתית, וביה”ס לרפואה של אוניברסיטת קולג’ (לונדון).

 

מהלך המחקר

המחקר נערך בקרב 5,800 משתתפים פינלנדים, אשר פרשו מעבודתם, מחמת גילם, בין השנים 2000-2011. משתתפי המחקר העריכו את השכיחות של בעיות שינה שונות ואת זמן השינה בסקרים שבוצעו טרם פרישה ולאחריה.

 

הממצאים

המידע שנאסף העלה כי זמן השינה בקרב אנשים הפורשים מעבודה עלה בכ – 20 דקות לאחר הפרישה, ונשאר ברמה שהושגה במשך שנים לאחריה.

 

זמן השינה גדל באופן המשמעותי ביותר בקרב אנשים שסבלו מהפרעות שינה וצרכו הרבה אלכוהול טרם הפרישה. כמו כן משך זמן השינה גדל ביותר מ – 45 דקות לאחר בהפרישה – אצל אנשים שלא ישנו באופן מספק במהלך שנות עבודתם.

הסבר לממצאים

כללי

כידוע, זמן שינה מספק הנו חיוני לבריאות האדם ולתפקודו. ככלל בקרב אנשים שונים יש צורך שונה מבחינת שעות השינה, אולם ההמלצה למרבית האנשים שעברו את גיל 65 היא לישון כשבע-שמונה שעות בלילה.

 

שינוי בזמני שינה ויקיצה

“פרישה מעבודה, מאפשרת לאנשים לישון יותר, מאחר וזמני השינה והיקיצה אינם נקבעים לפי לוח הזמנים של העבודה“. זאת לדבריי הדוקטורנטית סאנה מיללינטוסטה מאוניברסיטת טורקו, שעבודת הדוקטורט נכללת במחקר זה.

 

בעיות שינה לפני ואחרי פרישה

בשנות עבודתם האחרונות, כ- 33% מהאנשים לערך חווים בעיות שינה שונות. זאת לעומת 26% שחווים בעיות שינה לאחר הפרישה.

 

במהלך המחקר התגלה כי מבין סוגי הפרעות השינה השונות, חלה ירידה (שיפור) בעיקר בהתעוררות בשעות הבוקר המוקדמות ושינה לא בריאה או איכותית – שלאחריה האדם סובל מעייפות ותשישות באופן קבע.

שיפור עקב הפחתת לחץ

בעיות השינה ירדו באופן בולט אצל אנשים שהרגישו שעבודתם מלחיצה ובריאותם רופפת טרם הפרישה. קשיי השינה פחתו באופן המשמעותי ביותר אצל אלו שהייתה אצלם מצוקה נפשית כלשהי טרם הפרישה.

 

למשל, לחץ נפשי שקשור לעבודה מוכר כפוגע בשינה. “אחת הסיבות להפחתה בבעיות השינה לאחר הפרישה כנראה נובע מכך שהלחץ שקשור לעבודה ירד”. כך לדברי הדוקטורנטית מיללינטוסטה.

שינויים ברצף ואיכות השינה לאחר פרישה מעבודה

 

אנשים לאחר פרישה מעבודה, ישנים בממוצע 20 דקות יותר מאשר לפני פרישתם. בנוסף חל שיפור באיכות השינה שלהם. הם חווים פחות יקיצות בוקר מוקדמות או שינה לא בריאה, בניגוד לשנות העבודה האחרונות שלהם.

 

צוות המחקר

המחקר בוצע במשותף על ידי חוקרים מאוניברסיטת טורקו, פינלנד, בשיתוף אוניברסיטת הלסינקי, המכון הפינלנדי לבריאות תעסוקתית, וביה”ס לרפואהבעיות שינה בקשישים ומבוגרים של אוניברסיטת קולג’ (לונדון).

 

מהלך המחקר

המחקר נערך בקרב 5,800 משתתפים פינלנדים, אשר פרשו מעבודתם, מחמת גילם, בין השנים 2000-2011. משתתפי המחקר העריכו את השכיחות של בעיות שינה שונות ואת זמן השינה בסקרים שבוצעו טרם פרישה ולאחריה.

 

הממצאים

המידע שנאסף העלה כי זמן השינה בקרב אנשים הפורשים מעבודה עלה בכ – 20 דקות לאחר הפרישה, ונשאר ברמה שהושגה במשך שנים לאחריה.

 

זמן השינה גדל באופן המשמעותי ביותר בקרב אנשים שסבלו מהפרעות שינה וצרכו הרבה אלכוהול טרם הפרישה. כמו כן משך זמן השינה גדל ביותר מ – 45 דקות לאחר בהפרישה – אצל אנשים שלא ישנו באופן מספק במהלך שנות עבודתם.

 

הסבר לממצאים

כללי

כידוע, זמן שינה מספק הנו חיוני לבריאות האדם ולתפקודו. ככלל בקרב אנשים שונים יש צורך שונה מבחינת שעות השינה, אולם ההמלצה למרבית האנשים שעברו את גיל 65 היא לישון כשבע-שמונה שעות בלילה.

 

שינוי בזמני שינה ויקיצה

“פרישה מעבודה, מאפשרת לאנשים לישון יותר, מאחר וזמני השינה והיקיצה אינם נקבעים לפי לוח הזמנים של העבודה“. זאת לדבריי הדוקטורנטית סאנה מיללינטוסטה מאוניברסיטת טורקו, שעבודת הדוקטורט נכללת במחקר זה.

 

בעיות שינה לפני ואחרי פרישה

בשנות עבודתם האחרונות, כ- 33% מהאנשים לערך חווים בעיות שינה שונות. זאת לעומת 26% שחווים בעיות שינה לאחר הפרישה.

 

במהלך המחקר התגלה כי מבין סוגי הפרעות השינה השונות, חלה ירידה (שיפור) בעיקר בהתעוררות בשעות הבוקר המוקדמות ושינה לא בריאה או איכותית – שלאחריה האדם סובל מעייפות ותשישות באופן קבע.

 

שיפור עקב הפחתת לחץ

בעיות השינה ירדו באופן בולט אצל אנשים שהרגישו שעבודתם מלחיצה ובריאותם רופפת טרם הפרישה. קשיי השינה פחתו באופן המשמעותי ביותר אצל אלו שהייתה אצלם מצוקה נפשית כלשהי טרם הפרישה.

 

למשל, לחץ נפשי שקשור לעבודה מוכר כפוגע בשינה. “אחת הסיבות להפחתה בבעיות השינה לאחר הפרישה כנראה נובע מכך שהלחץ שקשור לעבודה ירד”. כך לדברי הדוקטורנטית מיללינטוסטה.

מאמרים אחרונים

הוסיפו תגובה חדשה

avatar
  הרשמה  
הודעה על